بسته‌بندی (قسمت اول)


بسته بندی جزء لازم و ضروری یک محصول است که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد. علم طراحی بسته‌بندی علم، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبارش، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است به گونه ای که از سویی کمترین آزار در حین تولید تا مصرف به محتوای محصول و از سوی دیگر به محیط زیست وارد گردد. بسته‌بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تولید بسته‌ها می‌شود. بسته‌بندی بطور بسیار جامعی بر زندگی ما سایه افکنده‌ است، بطوری‌که ما در تمام اطراف خود آنرا مشاهده می‌کنیم. از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمیایی همه با بسته‌بندی مرتبط هستند. وظیفه اصلی بسته‌بندی محافظت از محصول است. بسته‌بندی با برچسب‌های استاندارد این امکان را به ما می‌دهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی داخل بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است. سازمان جهانی استاندارد (ISO) و سازمان‌های معتبر و ملی استاندارد کشورهای پیشرفته گام‌های مهمی در تدوین استانداردهای بسته‌بندی و مشخصات فنی آن برداشته‌اند. طراحی بسته بندی شامل طراحی فیزیک بسته بندی و گرافیک آن است. در زمان حاضر به نظر می رسد طراحی بسته بندی باید زیر گروه طراحی محصول باشد به گونه ای که به طراحی بسته بندی به عنوان جزئی از کمپین عملیات طراحی محصول نگریسته شده و همپای آن شروع شود و انجام یابد.

کاغذ گلاسه

کاغذ گلاسه (به انگلیسی: Coated paper)

نوعی کاغذ است که روکشی براق روی آن کشیده شده تا سطحی صاف و هموار پیدا کند و مقاوت بیشتری داشته باشد. این کاغذ به علت جذب یکنواخت جوهر، در چاپ استفادهٔ زیادی دارد. از موارد استفادهٔ آن می‌تواند به کتاب‌های عکس‌دار، مجله‌ها، روزنامه، کارت ویزیت و غیره اشاره کرد. درکاغذ گلاسه نیز از نشاسته و پلاستیک استفاده می‌شود زیرا نشاسته برای هموار شدن ان و جذب جوهر و پلاستیک برای ضد آب بودن آن به خمیر کاغذ اضافه می‌کنند.اغذ گلاسه مرغوبترین نوع کاغذ است که هر چه سنگین تر باشد یعنی گرماژ آنها بیشتر باشد کیفیت چاپ روی آنها بهتر است. معمولا کارهای رنگی و یا اعلا را روی کاغذ گلاسه چاپ می‌کنند.

بسته بندی | چاپ کاتالوگ 

کاغذ ابری

کاغذ ابری یا ابر و باد نوعی کاغذی نقش‌دار است که‌ از آمیختن‌ رنگهای‌ گوناگون‌ نقوشی‌ درهم‌ و شبیه‌ به‌ ابر یا امواج‌ آب‌ بر آن‌ پدید می‌آورند. از انواع این کاغذ برای‌ آراستن‌ حاشیهٔ کتابهای‌ خطی‌ نفیس‌، مرقعات‌، متن‌ قطعات‌ خط و نقاشی‌، روی‌ جلد، آستر بدرقهٔ کتاب‌، زمینهٔ قلمدان و جعبه‌های‌ روغنی‌ استفاده می‌شده است و امروزه‌ بیشتر برای‌ قطعه‌نویسی‌ در کار خوشنویسی و یا قطعات مینیاتور یا تذهیب به‌ کار می‌رود.

مواد و وسایل مورد نیاز

آماده‌سازی‌ رنگها که در گذشته بیشتر از رنگ‌های طبیعی معدنی و گیاهی استفاده می‌شد و امروزه بیشتر از رنگ‌های روغنی بهره می‌گیرند.

آماده‌سازی‌ کاغذ که امروزه با وجود کاغذهای متنوع کارخانه‌ای کمتر کسی سراغ کاغذهای دست ‌ساز می‌رود.

تهیهٔ لعاب‌ یا مایع‌ ابری‌ برای غلظت دادن به آب که از مواد مختلفی ساخته می‌شده است.

بَستِمان‌ یاافزودن‌ مواد چسبانکی‌ چون‌ صمغ‌، سریش‌، سرپشم‌ و جز آن‌ برای چسبندگی و قوام بیشتر آب.

تهیه حوضچه‌ یا سینی برای پر کردن از آب و مواد غلیظ و شناور کردن رنگها بر روی آن. انداره حوضچه‌ متناسب‌ با کاغذی‌ که‌ قرار است بر آن‌ نقش‌ ابری‌ پدید آید درنظر گرفته ‌می‌شود.

تهیه شانه‌ یا ابزاری برای ایجاد نقوش بر روی سطح شناور.

روش ساخت


ساخت کاغذ ابری

ابتدا مایع غلیظ و با قوامی را داخل سینی یا حوضچه‌ای ریخته و بعد رنگ را که معمولاً از نوع رنگ و روغن است را رقیق نموده و روی مایع غلیظ داخل سینی می‌ریزند. سپس با یک شانه که دندانه‌های مجرایی دارد و یا نوک یا ته قلم مو یا ابزاری مانند آنها رنگها را بهم میزند تا نقش مورد نظر بدست آید؛ سپس کاغذ را روی آن گذاشته تا رنگها جذب کاغذ گشته و سریع بر می‌دارند و داخل آب می‌شویند تا مایع غلیظ از کاغذ جدا شود. پس از خشک شدن کاغذ، به‌عنوان آخرین مرحله، معمولاً آنرا اتو یا پرس می‌کنند و آهار و مهره می‌زنند تا صیقلی شده و برای خوشنویسی مناسب باشد.

تاریخچه‌

رسالات‌ مربوط به‌ خط و خوشنویسی‌ یا کاغذ و رنگ‌ سازی‌ که‌ از نیمه دوم‌ سدة ۱۰ق‌/۱۶م‌ به‌ بعد نوشته‌ شده‌ است‌، آگاهی‌های‌ پراکنده‌ای‌ درباره کاغذ ابری‌ به‌‌دست‌ می‌دهد. کهن‌‌ترین‌ نمونه شناخته‌ شده‌ در این‌ مورد فصلی‌ از یک‌ نسخه زیر نام‌ رساله خوشنویسی‌ است‌ که‌ در فاصله سالهای‌ ۹۶۳ تا ۱۰۱۴ق‌/۱۵۵۵ تا ۱۰۶۵م‌ به‌‌فارسی‌ نوشته‌ شده‌ و در کتابخانه پتنه هند موجود است‌.

پیدایش‌ و ساخت‌ کاغذ ابری‌ به‌ اواخر سدهٔ ۹ق‌/۱۵م‌ باز می‌گردد. اختراع‌ اینگونه‌ کاغذ را بهخواجه‌ شهاب‌ الدین‌ عبدالله‌ مروارید (۸۶۵ -۹۲۲ق‌/۱۴۶۱-۱۵۱۶م‌) متخلص‌ به‌ «بیانی‌» نسبت می‌دهند، او فرزند خواجه‌ شمس‌ الدین‌ محمد کرمانی‌ از بزرگ‌ زادگان‌ و وزیران‌ دربار تیموریان بود.

برخی‌ از منشیان‌ و هنرمندان‌ پایان‌ سده ۱۰ و آغاز سده ۱۱ق‌/۱۶ و ۱۷م٬ میر محمد طاهر هنرمند ایرانی‌ مقیم‌ هند را مخترع‌ کاغذ ابری‌ دانسته‌اند که شماری‌ از پژوهندگان‌ معاصر نیز از این‌ نظر پیروی‌ کرده‌اند. گفته می‌شود میرمحمدطاهر که مردی صاحب ذوق و هنر بود در زمان شاه­تهماسب از ایران به هندوستان رفت و کاغذ ابری را در آنجا اختراع نمود و بلافاصله به ایران فرستاد و بزرگان و اشراف و هنرمندان ایران آن را برای حاشیه کتابهای نفیس بسیار مناسب دانستند. چون مقدار کاغذ ابری ارسالی از هندوستان کفاف تقاضای صنعت کتاب‌سازی داخل را نمی‌داد، اهل هنر و صنعت کتاب‌آرایی بر آن شدند که نظیر آن را بسازند. مولانا یحیی قزوینی در ایران نخستین کسی بود که موفق شد کاغذهای ابری به روش میرمحمدطاهر درست نموده و در اختیار علاقمندان قرار دهد. کاغذهای ابری یحیی قزوینی در آن اوایل مثل کاغذ ابری استاد میرمحمدطاهر نبود، ولی بعد با به دست آوردن نسخه استاد موفق گردید به بهترین وجهی اقدام به ساخت کاغذ ابری نماید.

با این وجود پیداست‌ که‌ هنر ابری‌‌سازی‌ از خواجه‌ عبدالله‌ مروارید به‌ وسیله هنرمندان‌ ایرانی‌ به‌ هند برده‌ شده‌ و در آنجا پیشرفت‌ بسیار کرده‌ است‌، تاحدی‌ که‌ نمونه‌های‌ کار ایرانیان‌ مهاجر به هند زیباتر از نمونه‌ کارهای‌ هنرمندان‌ داخل‌ ایران‌ از آب‌ درآمده‌ است‌ و احتمالا آنچه‌ محمد طاهر در هند ساخته‌ و به‌ ایران‌ فرستاده‌، از چنان‌ زیبایی‌ ویژه‌ای‌ از نظر طرح‌ و نقش‌ برخوردار بوده‌ که‌ خود در حد اختراع‌ و ابتکار به‌ حساب‌ می‌آمده‌ است‌. از این‌ رو دادن‌ لقب‌ مخترع‌ و واضع‌ به‌ او به‌ سبب‌ نوآوریهای‌ او بوده‌ است‌ نه‌ اختراع‌ ابری‌‌سازی‌

ابری‌‌سازی‌ از ایران‌ به‌ سرزمین‌ عثمانی نیز رفته‌، و هنرمندان‌ آن‌ سرزمین‌ به‌‌تقلید از ایرانیان‌ به‌‌ساختن‌ کاغذ ابری‌ پرداخته‌اند که هنوز هم در سرزمین ترکیه از رونق خاصی برخوردار است و آن را «ابرو» می‌نامند. نخستین‌ متنی‌ که‌ به‌‌زبان‌ ترکی‌ در این‌باره‌ نوشته‌ شده‌، نسخه‌ای‌ است‌ با نام‌ ترتیب‌ رساله ابری‌ که‌ تاریخ‌ ۱۰۱۷ق‌ (۱۶۰۸م‌) دارد. وجود نام‌ برخی مواد در رساله‌ و چگونگی‌ نحوه تنظیم‌ آن‌ و شرح‌ روش‌ رنگ‌آمیزی‌ کاغذ، نشانگر این‌ است‌ که‌ رساله‌ از یک‌ متن‌ فارسی‌ ترجمه‌ شده‌ است‌.

بسته بندی | چاپ کاتالوگ | چاپ

دو صفحه از کاغذ ابری ژاپنی که روی آن خوشنویسی کرده‌اند

جهانگردان‌ و بازرگانان‌ اروپایی‌ که‌ در ایران‌ اینگونه‌ کاغذ را دیدند، به‌ سبب‌ شباهت‌ نقش‌ آن‌ با سنگ‌ مرمر به‌ویژه‌ مرمرهای‌ رگه‌دار، آن‌ را «کاغذ مرمرین‌» یا رگه‌دار خواندند و همچنین ابری‌‌سازی‌ از سرزمین‌ عثمانی‌ به‌ اروپا برده‌ شد و سپس اروپائیان‌ به‌ ساختن‌ کاغذ ابری‌ چاپی‌ پرداختند، و از مواد تازه‌ای‌ نیز بهره‌ گرفتند، اینگونه‌ کاغذ سپس‌ به‌ ایران‌ صادر گردید و به‌ ابری‌ فرنگی‌ مشهور شد و بیشتر برای‌ روی‌ جلد و آستر بدرقه کتابها و دفترها به‌ کار رفت‌. ساختن‌ کاغذ ابری‌ تا سدهٔ ۱۳ق‌/۱۹م‌ در ایران‌ و هند و به‌ ویژه‌ در کشمیر رونق‌ داشت‌. بعدها کاغذ ابری‌ به‌ ژاپن برده‌ شد و هنرمندان‌ ژاپنی‌ از آن‌ تقلید کردند و مدتها در ژاپن‌ مورد استفاده‌ بود.



کاغذسازی

کاغذ یک ماده مصنوعی است که از مواد مختلفی بدست می‌آید. چوب ماده اصلی ساخت کاغذ است. کاغذ را می‌توان از پنبه، نیشکر و... نیز ساخت. ما برای ساخت کاغذ از دو شیوه متفاوت استفاده می‌کنیم.

از درخت تا کاغذ

Fabr papier.jpg

همان طور که گفتیم چوب ماده اصلی کاغذ است. ساخت کاغذ از چوب ۶مرحله اصلی دارد.(مراحل فرعی را خواهیم گفت) مراحل تهیه کاغذ از چوب عبارتند از:

۱- قطع درختان

۲- حمل الوار به کارخانه

۳- کندن پوست درختان

۴- تبدیل درختان به تکه‌های ریز چوب و تهیه چیپس چوب

۵- از بین بردن رنگ زرد چوب و مخلوط چیپس چوب با آب و مواد شیمیایی (از جمله گچ، پلاستیک، آب ژاول پتاسیم پرمنگنات و...)

۶- خشک کردن خمیر کاغذ وتهیه کاغذ.

کاربرد مواد شیمیایی

ماده اصلی کاغذ در کارخانه سلولوز می‌باشد. پلاستیک برای تولید کاغذ گلاسه (کاغذ ضد آب) به شمار می‌رود. آب ژاول نیز برای سفید کردن رنگ زرد چوب به استفاده می‌شود.

بازیافت کاغذ

در بازیافت کاغذ، کاغذهای باطله خرد کرده و آنقدر ریز می‌کنیم که بتوان آن‌ها را در آب حل کرد. بازیافت کاغذ موجب صرفه جویی در مصرف آب و بخصوص برق می‌شود.

در ساخت درخت از کاغذ ۱۴۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می‌شود اما دربازیافت ۸۴۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می‌شود.


بسته بندی | چاپ کاتالوگ | چاپ

همه چیزدر مورد دامنه ی ES


دامنه*ی ES. دامنه*ی سطح بالای کشور کشور اسپانیا است. در گذشته ثبت دامنه ES تنها به افراد و شرکت*های مرتبط با اسپانیا و آن هم با تعرفه*ی گزاف محدود بود. حتا برای خود اسپانیایی*ها هم مقررات دست*وپاگیری برای ثبت دامنه ES وجود داشت. برای شرکت*ها باید نام دامنه حتماً نام یک برند اسپانیایی می*بود و باید نام دقیق ثبت شده به کار می*رفت. افراد متقاضی ثبت دامنه نیز تنها می*توانستند دقیقاً دامنه*هایی با نام خود یا حداقل با نام خانوادگی اول خود داشته باشند. در نتیجه بسیاری از سازمان*های اسپانیایی به دامنه*های عمومی مانند COM، NET یا ORG روی می*آوردند. در فرآیندی چند مرحله*ای این محدودیت ها به تدریج برداشته شد، و در سال ۲۰۰۵ ثبت این دامنه کاملاً آزاد گردید.

مزایای ثبت دامنه*های ES.

دامنه*ی ES برای افراد و شرکت*هایی مناسب است که مایلند در کشور اسپانیا یا حوزه*ی زبان اسپانیایی فعالیت داشته باشند. واقعیت آن است که ES همان*گونه که مخفف اسپانیا است مخفف زبان اسپانیایی (اسپانیول) نیز به شمار می*آید. متکلمان زبان اسپانیایی شامل کشورهای آمریکای جنوبی به*جز برزیل، کشورهای آمریکای مرکزی، کاراییب، مکزیک، فیلیپین و خود اسپانیا و حتا مناطقی در آفریقا می*شود. می*شود. بزرگ*ترین کشور اسپانیایی زبان آرژانتین است نه اسپانیا. در حال حاضر تعداد متکلمان زبان اسپانیایی در جهان بیش از ۵۰۰ میلیون نفر است و این زبان دومین زبان بین*المللی به شمار می*آید. استفاده از پسوند ES برای وب*سایت*ها اسپانیایی زبان که ارتباط خاصی با کشور اسپانیا ندارند کاملاً معمول است.
این دامنه در دومین هکینگ زیاد استفاده می*شود. دومین هکینگ (domain hacking) به ایجاد نام دامنه*هایی ابتکاری با استفاده از پسوندهای مناسب به شکلی که کل ترکیب نام دامنه و پسوند آن تشکیل*دهنده یا یادآور یک کلمه*ی بامعنی باشند گفته می*شود. برای مثال بسیاری از کلمه*های زبان انگلیسی/فرانسوی/اسپانیایی در حالت جمع به «es» ختم می*شوند. استفاده از دامنه*ی ES برای ساختن نام دامنه*ها کوتاه بامعنی با این کلمه*ها مرسوم است. مثلاً beach.es که در واقع «beaches» است. یا thelettervsixtim.es که وب*سایت یک بازی ویدیویی به نام VVVVVV است که واقعاً در صحبت به آن «the letter v six times» (شش بار حرف V) می*گویند! نمونه*ی دیگر وب*سایت رجیستری خود دامنه*ی ES یعنی red.es است. کلمه*ی «redes» در اسپانیایی به معنی «شبکه*ها» است.
برای سرویس*های کوتاه*کننده*ی URL نیز از تکنیک*های دومین هکینگ با این دامنه می*توان استفاده کرد. نمونه*ی آن iTun.es سرویس کوتاه*کننده*ی URL وب*سایت آی*تیونز (iTunes) بود.
واجدان شرایط ثبت دامنه*های ES.

هر فرد یا شرکت یا سازمانی می*تواند دامنه*های ES را ثبت کند و محدودیتی از جهت محل سکونت فرد یا فعالیت شرکت وجود ندارد. در وارد کردن مشخصات خود دقت کنید زیرا تغییر دادن مشخصات مالک دامنه*های ES دردسر دارد.



مقررات دامنه*های ES.

دامنه*ی ES را می*توان برای یک تا ۵ سال ثبت کرد.
دامنه ES می*تواند ۳ تا ۶۳ کاراکتر داشته باشد.
دامنه*ی ES از کاراکترهای بین*المللی پشتیبانی می*کند.
دامنه*ی ES ضمانت برگشت پول ندارد. اگر بلافاصله پس از درخواست ثبت تقاضای حذف آن را کنید پولی به شما برگردانده نمی*شود.
دامنه*ی ES را برای ۱ تا ۵ سال تمدید کرد. پس از انقضای دامنه تا ۹ روز می*توان برای تمدید آن اقدام کرد. در این مدت وب*سایت، ایمیل یا سرویس*های دیگر مرتبط با این دامنه غیرفعال خواهد بود و پس از ۹ روز دامنه بلافاصله حذف و برای ثبت عمومی آزاد خواهد شد.
دامنه*ی ES چهار رابط تماس دارد: ثبت کننده، ادمین، رابط مالی و رابط فنی. ثبت کننده می*تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد اما ادمین، رابط فنی و رابط مالی تنها می*توانند اشخاص حقیقی باشند.
در هنگام ایجاد یک رابط تماس برای دامنه*ی ES باید نوع رابط (حقیقی یا حقوقی) مشخص شود. در مورد رابط*های حقوقی باید به شکل جزیی*تر یکی از گزینه*هایی مانند: اتحادیه، اتحادیه*ی تجاری، اتحادیه*ی ورزشی، گروه مالی، بانک، سفارت*خانه، بنیاد، شهرداری، گروه اجتماعی، بیمه، شرکت سهامی، واحد دولتی،… انتخاب شود یا اگر واحد شما هیچ کدام از گزینه*ها را شامل نمی*شود همیشه گزینه*ی سایر موارد را می*توان استفاده کرد.
علاوه بر آن رابط*های دامنه*ی ES مشخصه*ی دیگری به نام نوع تعیین هویت نیز دارند. این گزینه می*تواند شماره شناسایی ملی اسپانیا، شماره شناسایی اتباع بیگانه*ی ساکن اسپانیا یا در غیر این صورت شماره گذرنامه یا هر نوع شماره شناسایی شخصی یا شرکتی یا شماره*ی گواهینامه که مدارک مربوط به آن را در اختیار دارید باشد. این شماره شناسایی را باید پس از انتخاب نوع تعیین هویت در مشخصه*های رابط دامنه وارد کنید. برای پیش*گیری از خطا در ایجاد رابط*های تماس جدید می*توان نخست این شماره شناسایی را در وب*سایت رجیستری دامنه*ی ES تأیید کرد.
تغییر مشخصات مالک دامنه (ثبت کننده) ممکن نیست و به منزله*ی انتقال دامنه است. برای این کار باید پس از ایجاد یک رابط جدید با استفاده از شماره شناسایی و رمز عبور ثبت کننده*ی فعلی که پس از تأیید آن از طریق nic.es به ایمیل شما ارسال شده و همین طور شماره*ی شناسایی مالک جدید که تأیید شده به وب*سایت رجیستری دامنه*ی ES مراجعه کنید و درخواست انتقال دامنه را بدهید. برای این کار اسکن مدرک شناسایی که شماره*ی شناسایی شما را تأیید کند لازم خواهد بود. ایمیل تأییدیه*ی انتقال دامنه برای شما ارسال خواهد شد و پس از تأیید شما و تأیید دوباره*ی مدارک شناسایی ایمیل تأیید انتقال برای مالک جدید (که در صورتی که منظور فقط تغییر مشخصات بوده باز هم خود شمایید) ارسال خواهد شد.
چنان*که در بالا دیدید انتقال دامنه*های ES نیازی به کد انتقال دامنه ندارد و تنها از طریق ایمیل*های تأییدیه انجام می*شود.
ایمیل*های تأیید انتقال دامنه و تأیید حذف دامنه که به رابط ادمین دامنه فرستاده می*شوند باید ۱۰روزه تأیید شوند. در غیر این صورت درخواست ملغی تلقی خواهد شد.
تغییر رابط*های دیگر دامنه به جز مالک (ثبت کننده) نیز مستقیماً ممکن نیست. برای این کار باید یک رابط جدید ایجاد کرد و آن را به عنوان رابط مورد نظر (ادمین، فنی، مالی) تعیین کرد.
امکان محرمانه نگه داشتن اطلاعات whois برای دامنه*های ES وجود ندارد.