همه چیزدر مورد دامنه ی ES


دامنه*ی ES. دامنه*ی سطح بالای کشور کشور اسپانیا است. در گذشته ثبت دامنه ES تنها به افراد و شرکت*های مرتبط با اسپانیا و آن هم با تعرفه*ی گزاف محدود بود. حتا برای خود اسپانیایی*ها هم مقررات دست*وپاگیری برای ثبت دامنه ES وجود داشت. برای شرکت*ها باید نام دامنه حتماً نام یک برند اسپانیایی می*بود و باید نام دقیق ثبت شده به کار می*رفت. افراد متقاضی ثبت دامنه نیز تنها می*توانستند دقیقاً دامنه*هایی با نام خود یا حداقل با نام خانوادگی اول خود داشته باشند. در نتیجه بسیاری از سازمان*های اسپانیایی به دامنه*های عمومی مانند COM، NET یا ORG روی می*آوردند. در فرآیندی چند مرحله*ای این محدودیت ها به تدریج برداشته شد، و در سال ۲۰۰۵ ثبت این دامنه کاملاً آزاد گردید.

مزایای ثبت دامنه*های ES.

دامنه*ی ES برای افراد و شرکت*هایی مناسب است که مایلند در کشور اسپانیا یا حوزه*ی زبان اسپانیایی فعالیت داشته باشند. واقعیت آن است که ES همان*گونه که مخفف اسپانیا است مخفف زبان اسپانیایی (اسپانیول) نیز به شمار می*آید. متکلمان زبان اسپانیایی شامل کشورهای آمریکای جنوبی به*جز برزیل، کشورهای آمریکای مرکزی، کاراییب، مکزیک، فیلیپین و خود اسپانیا و حتا مناطقی در آفریقا می*شود. می*شود. بزرگ*ترین کشور اسپانیایی زبان آرژانتین است نه اسپانیا. در حال حاضر تعداد متکلمان زبان اسپانیایی در جهان بیش از ۵۰۰ میلیون نفر است و این زبان دومین زبان بین*المللی به شمار می*آید. استفاده از پسوند ES برای وب*سایت*ها اسپانیایی زبان که ارتباط خاصی با کشور اسپانیا ندارند کاملاً معمول است.
این دامنه در دومین هکینگ زیاد استفاده می*شود. دومین هکینگ (domain hacking) به ایجاد نام دامنه*هایی ابتکاری با استفاده از پسوندهای مناسب به شکلی که کل ترکیب نام دامنه و پسوند آن تشکیل*دهنده یا یادآور یک کلمه*ی بامعنی باشند گفته می*شود. برای مثال بسیاری از کلمه*های زبان انگلیسی/فرانسوی/اسپانیایی در حالت جمع به «es» ختم می*شوند. استفاده از دامنه*ی ES برای ساختن نام دامنه*ها کوتاه بامعنی با این کلمه*ها مرسوم است. مثلاً beach.es که در واقع «beaches» است. یا thelettervsixtim.es که وب*سایت یک بازی ویدیویی به نام VVVVVV است که واقعاً در صحبت به آن «the letter v six times» (شش بار حرف V) می*گویند! نمونه*ی دیگر وب*سایت رجیستری خود دامنه*ی ES یعنی red.es است. کلمه*ی «redes» در اسپانیایی به معنی «شبکه*ها» است.
برای سرویس*های کوتاه*کننده*ی URL نیز از تکنیک*های دومین هکینگ با این دامنه می*توان استفاده کرد. نمونه*ی آن iTun.es سرویس کوتاه*کننده*ی URL وب*سایت آی*تیونز (iTunes) بود.
واجدان شرایط ثبت دامنه*های ES.

هر فرد یا شرکت یا سازمانی می*تواند دامنه*های ES را ثبت کند و محدودیتی از جهت محل سکونت فرد یا فعالیت شرکت وجود ندارد. در وارد کردن مشخصات خود دقت کنید زیرا تغییر دادن مشخصات مالک دامنه*های ES دردسر دارد.



مقررات دامنه*های ES.

دامنه*ی ES را می*توان برای یک تا ۵ سال ثبت کرد.
دامنه ES می*تواند ۳ تا ۶۳ کاراکتر داشته باشد.
دامنه*ی ES از کاراکترهای بین*المللی پشتیبانی می*کند.
دامنه*ی ES ضمانت برگشت پول ندارد. اگر بلافاصله پس از درخواست ثبت تقاضای حذف آن را کنید پولی به شما برگردانده نمی*شود.
دامنه*ی ES را برای ۱ تا ۵ سال تمدید کرد. پس از انقضای دامنه تا ۹ روز می*توان برای تمدید آن اقدام کرد. در این مدت وب*سایت، ایمیل یا سرویس*های دیگر مرتبط با این دامنه غیرفعال خواهد بود و پس از ۹ روز دامنه بلافاصله حذف و برای ثبت عمومی آزاد خواهد شد.
دامنه*ی ES چهار رابط تماس دارد: ثبت کننده، ادمین، رابط مالی و رابط فنی. ثبت کننده می*تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد اما ادمین، رابط فنی و رابط مالی تنها می*توانند اشخاص حقیقی باشند.
در هنگام ایجاد یک رابط تماس برای دامنه*ی ES باید نوع رابط (حقیقی یا حقوقی) مشخص شود. در مورد رابط*های حقوقی باید به شکل جزیی*تر یکی از گزینه*هایی مانند: اتحادیه، اتحادیه*ی تجاری، اتحادیه*ی ورزشی، گروه مالی، بانک، سفارت*خانه، بنیاد، شهرداری، گروه اجتماعی، بیمه، شرکت سهامی، واحد دولتی،… انتخاب شود یا اگر واحد شما هیچ کدام از گزینه*ها را شامل نمی*شود همیشه گزینه*ی سایر موارد را می*توان استفاده کرد.
علاوه بر آن رابط*های دامنه*ی ES مشخصه*ی دیگری به نام نوع تعیین هویت نیز دارند. این گزینه می*تواند شماره شناسایی ملی اسپانیا، شماره شناسایی اتباع بیگانه*ی ساکن اسپانیا یا در غیر این صورت شماره گذرنامه یا هر نوع شماره شناسایی شخصی یا شرکتی یا شماره*ی گواهینامه که مدارک مربوط به آن را در اختیار دارید باشد. این شماره شناسایی را باید پس از انتخاب نوع تعیین هویت در مشخصه*های رابط دامنه وارد کنید. برای پیش*گیری از خطا در ایجاد رابط*های تماس جدید می*توان نخست این شماره شناسایی را در وب*سایت رجیستری دامنه*ی ES تأیید کرد.
تغییر مشخصات مالک دامنه (ثبت کننده) ممکن نیست و به منزله*ی انتقال دامنه است. برای این کار باید پس از ایجاد یک رابط جدید با استفاده از شماره شناسایی و رمز عبور ثبت کننده*ی فعلی که پس از تأیید آن از طریق nic.es به ایمیل شما ارسال شده و همین طور شماره*ی شناسایی مالک جدید که تأیید شده به وب*سایت رجیستری دامنه*ی ES مراجعه کنید و درخواست انتقال دامنه را بدهید. برای این کار اسکن مدرک شناسایی که شماره*ی شناسایی شما را تأیید کند لازم خواهد بود. ایمیل تأییدیه*ی انتقال دامنه برای شما ارسال خواهد شد و پس از تأیید شما و تأیید دوباره*ی مدارک شناسایی ایمیل تأیید انتقال برای مالک جدید (که در صورتی که منظور فقط تغییر مشخصات بوده باز هم خود شمایید) ارسال خواهد شد.
چنان*که در بالا دیدید انتقال دامنه*های ES نیازی به کد انتقال دامنه ندارد و تنها از طریق ایمیل*های تأییدیه انجام می*شود.
ایمیل*های تأیید انتقال دامنه و تأیید حذف دامنه که به رابط ادمین دامنه فرستاده می*شوند باید ۱۰روزه تأیید شوند. در غیر این صورت درخواست ملغی تلقی خواهد شد.
تغییر رابط*های دیگر دامنه به جز مالک (ثبت کننده) نیز مستقیماً ممکن نیست. برای این کار باید یک رابط جدید ایجاد کرد و آن را به عنوان رابط مورد نظر (ادمین، فنی، مالی) تعیین کرد.
امکان محرمانه نگه داشتن اطلاعات whois برای دامنه*های ES وجود ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.