سیمای نوین دکوراسیون 2


استفاده از این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر رنگ ها حاکم می کند و در نتیجه یک مفهوم یا نوعی نظم خاص را، ورای حضور محض رنگ ها، منتقل خواهد کرد. استفاده متناسب از رنگ در دیوارها و پیش زمینه های روشن تاثیر زیادی در محیط به وجود می آورد. رنگ های سرد می تواند کاهش مختصری در دمای بدن ایجاد کند و رنگ های گرم باعث مختصر افزایش دمای بدن می شود. به لحاظ بصری، رنگ گرم پیش می آید و رنگ سرد پس می نشیند.میز ناهارخوری

 رنگ های درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرار گیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت. این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگ ها حاکم می کند و در نتیجه یک مفهوم یا نوعی نظم را، ورای حضور محض رنگ ها منتقل خواهد کرد. همچنین رنگ ها می توانند بر نگاه ما نسبت به بافت ها تاثیر بگذارند. بافت هایی با کنتراست بالا یک احساس فعال و پرانرژی ایجاد می کنند و رنگ ها را برای ایجاد محیطی آرام محصور می کنند. در کنار رنگ که نقش بسزایی در تغییر ماهیت دکوراسیون ایفا می کند، نور نیز تاثیر فراوانی در ایجاد تحرک و زنده کردن فضا دارد. نور اصلی ترین عامل پویایی یک فضای داخلی است. بدون نور فرم، رنگ و بافت قابل دیدنی وجود نخواهد داشت. نخستین عملکرد طراحی نور روشن کردن فرم ها و فضای یک محیط داخلی و نیز اجازه به کاربردهای فضا است تا فعالیت ها و وظایف خود را با سرعت، دقت و راحتی در خود انجام دهند. نور بر ادراک ما از بافت تاثیر می گذارد. وقتی که نور روی سطحی مستقیم می تابد، بافت دیداری آن را افزایش می دهد در حالی که نور پراکنده با ایجاد ابهام در فضا حس زیبایی شناسانه اثر را می کاهد. یکی دیگر از اصولی که امروزه در طراحی داخلی بسیار رعایت می شود، بهره گیری از فرم مبلمان و دکوراسیونی است که در عین سادگی و یکدستی، برانگیزاننده حس حرکت و جنبش در مخاطب باشد. 

با نگاه به نحوه انتخاب مبلمان در دکوراسیون های مدرن صحت و سقم این موضوع را می توان درک کرد. گرچه انتخاب رنگ مبل بسته به سلیقه و روحیات در افراد متفاوت است، اما استفاده از رنگ هایی مثل کرم روشن و سفید به زنده تر کردن فضا کمک بیشتری می کند و فضا را بزرگ تر نشان می دهد. این روزها بیشترین مدل کاناپه هایی که در بازار امروز دکوراسیون خریدار دارند بدون منحنی و به فرم L بوده و همانطور که در تصاویر می بینید، پهن و وسیع با رنگ های روشن هستند. اغلب طراحان برای ایجاد تناسب، رنگ مبلمان را هم ردیف با رنگ دیوار انتخاب می کنند. نکته مهم دیگری که در طراحی داخلی بسیار اهمیت دارد، توجه به کیفیات بصری است که خود از سه اصل تعادل (توازن یا تقارن)، اصل ریتم و اصل وحدت تشکیل شده است. اصل تعادل در دکوراسیون به معنی وجود تمام عناصر محیط در ساختاری متعادل است. در واقع عناصر طراحی نباید به گونه ای باشند که هر کدام از آنها نسبت به مکان و وضعیت قرار گرفتن شان، وضعیتی نامتعادل پدید آورند. مونوپاد

تعادل در دکوراسیون به سه صورت متقارن، نامتقارن و شعاعی ایجاد می شود. در تعادل متقارن وسایل به طور کلی از نظر اندازه، شکل و وزن یکی بوده ولی در جهت مخالف یکدیگر قرار می گیرند. در این حالت اشکال قرینه به راحتی قابل تشخیص بوده و هر طرف مانند تصویر آینه طرف دیگر است. در این حالت تعادل، تحرک بصری کم بوده و قرینه سازی مکان ها، باعث ایجاد وقار، امنیت و پایداری است. نمونه ای از تعادل متقارن را می توان در میزگردها مشاهده کرد. بین تمام افرادی که در یک میزگرد دور هم جمع شده و مذاکره می کنند وحدتی خاص وجود داشته و نمی توان برتری فردی نسبت به فرد دیگر را مشاهده کرد. در تعادل نامتقارن اشکال از لحاظ شکل، بافت و اندازه متفاوت بوده ولی از لحاظ وزن یکسان هستند. معمولاً در دکوراسیون مدرن تقارن وجود نداشته و در صورت تغییر و تحول نیاز به مطالعه و محاسبه است. از لحاظ بصری اشکال نامتقارن معمولاً از جذابیت بیشتری برخوردارند. تعادل شعاعی نیز وقتی امکان پذیر است که خطوط زیادی در چیدمان وجود داشته باشد. اصل ریتم در واقع تکرار باقاعده یک یا چند عنصر بصری است. ریتم بیانگر میزان ارتباطی است که اجزای هر محیط با یکدیگر دارند. ریتم باعث از بین رفتن یکنواختی و ایجاد وحدت بین عناصر می شود. در واقع ریتم یکی از عناصر طراحی است که با فضا و زمان هماهنگ می شود. در طراحی داخلی چهار ریتم تکراری، متناوب، پیش رونده و پیاپی وجود دارد؛ ریتم تکراری به معنای تکرار یک موضوع، رنگ یا شکل در یک مکان و به منظور ایجاد ارتباط بین قسمت های مختلف یک فضا است. در این حالت یک عنصر بصری به طور یکسان تکرار می شود. بیشترین ریتم تکرار را می توان در کاشی های کف و دیوارهای دستشویی و آشپزخانه مشاهده کرد. ریتم تکراری از لحاظ دید بصری دارای انضباط ویژه، رسمی، فنی و دارای محاسبات ریاضی و خشک است. ضربان قلب در بدن انسان دارای ریتم تکراری است. در ریتم متناوب، یکنواختی ریتم تکراری با ایجاد حالت هایی شکسته می شود. به عنوان مثال روز و شب باعث ایجاد تنوع و تحول و دگرگونی می شود. ریتم پیش رونده نیز ریتمی است که تغییرات در آن از کم به زیاد یا از زیاد به کم وجود دارد. همچنین در ریتم پیاپی شکلی به شکل دیگر یا رنگی به رنگ دیگر انتقال پیدا می کند. اصل وحدت به معنی اتحاد و سازگار بودن اجزای محیط با یکدیگر است. در این حالت همگی به سوی یک هدف مشترک در حال حرکت هستند. اصل وحدت صرفاً بیانگر یکسان بودن عناصر نبوده بلکه به این معناست که باید سعی کرد به وسیله طراحی، از عناصر و لوازم مختلف به وحدت ظاهری شکیلی دست یافت. در طراحی معمولاً سعی می شود عناصر مختلف به نحوی در یکدیگر ادغام شده که یک کل واحد را تشکیل دهند. در این حالت عناصر مختلف با هم یکپارچه شده و از لحاظ دیداری قوی می شوند. متضاد اصل وحدت، پراکندگی است و این در حالتی به وجود می آید که عناصری که در کنار هم قرار می گیرند، هیچ رابطه ای از لحاظ رنگ، بافت و فرم با یکدیگر نداشته باشند.با توجه به آنچه گفته شد، زمانی که در جست وجوی ایده برای تصمیم در مورد رنگ اتاق خود هستید، به مبلمان و اشیای موجود در آن توجه کنید. ممکن است نقاشی یا قالیچه ای داشته باشید که الهام بخش شما باشد. بسیاری از طراحان داخلی ترکیب رنگ های خود را از یک رنگ خاص الهام می گیرند. به اطراف خود نگاه کنید. شاید یک گلدان ارغوانی قدیمی با پوشش قرمز قفسه کتاب های شما نقطه شروعی برای انتخاب رنگ شما باشد.مبل راحتی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.