مشکلات فونت فارسی برای وب سایت ها


آنچه در زیر مطالعه می‌فرمایید بخشی از یک سخنرانی است که در همایش استانداردهای وب و بستر وب باز، توسط ناصر حاجلو درباره با وب فونت (Web Fonts) بیان شده و در وبلاگ وب تارگت منتشر شده است:
 
"...یک فونت از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. که عبارت است از کاراکتر ها، حروف و سمبل‌هایی هستند که در یک فونت وجود دارند. از طرفی دیگر یک کاراکتر دارای حالات مختلفی است، برای مثال کاراکتر ب از حالات ب – بـ – ـبـ – ـب تشکیل شده است، این حالات مختلف یک کاراکتر را گلیف می‌گویند. ابزاری به نام موتور رندر متن با توجه به مشخصات هر کاراکتر نسبت به کاراکترهای بعد و قبل از آن یکی از حالات مختلف گلیف مورد نظر را شناسایی کرده و بر روی خروجی ترسیم می‌کند.
اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که هر گلیف دارای کد متفاوتی است که به آن کد پوینتگفته می‌شود. در سالهای آغازین دنیای کامپیوتر، تمامی مراودات انجام شده با کامپیوتر با استفاده از زبان انگلیسی و یکسری سمبل‌های خاص انجام میشد. این دسته از حروف در استانداردی با نام اسکی گنجانده شدند.
 

 
با فراگیرتر شدن کامپیوترها در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی، نیاز بود تا زبان‌های بیشتری به دنیای دیجیتال وارد شود. به همین دلیل تولیدکنندگان کامپیوتر اقدام به ایجاد استاندادرهای مختلف کردند که هر استاندارد حاوی کاراکترها و سمبل‌هایم ورد نیاز یک یا چند زبان با ریشه مشترک بود. به این صفحات کدپیج گفته میشد. متاسفانه وجود کدهای برابر و یکسان در کدپیج‌های مختلف باعث سردرگمی کاربران شده بود. برای مثال شخصی با استفاده از کدپیج زبان آلمانی یک متن را می‌نوشت و دیگری بدون اینکه اطلاعی از کدپیج نگارنده داشته باشد، با استفاده از کدپیج روسی اقدام به مطالعه متن می‌کرد. نتیجه آنکه متنی که کاربر نهایی مطالعه می‌کرد حاوی یکسری کاراکتر و سمبل زبان روسی بود که هیچ ارتباطی با متن نوشته شده به زبان آلمانی نداشت. با ازدیاد این مشکلات کنسرسیومی به نام یونی‌کد اقدام به وضع استانداردی کرد که با نام خود این کنسرسیوم به نام Unicode شناخته می‌شود.
 
استاندارد یونیکد:
یونی‌کد، حاوی اطلاعات مربوط به کاراکترها و سمبل‌های تمامی زبان‌های زنده و مرده دنیاست. این استاندارد با مشخص کردن جداول متفاوت، زبانهای با ریشه مشترک را مانند زبان عربی، فارسی، فارسی دری، اردو و غیره را در یک جدول جای داده و تمامی اطلاعات مورد نیاز آنها را شامل می شود . بدون اینکه کد مورد استفاده در یک گلیف، در گلیف دیگری در هر زبان دنیا استفاده شده باشد.
 
 
در سالهای ابتدایی دنیای وب، قراردادن اطلاعات در وب از اهمیت بسزایی برخوردار بود. هر زبانی، مهمترین آثارش را در وب ثبت می‌کرد تا به دست دیگران برساند. لیکن بدلیل محدودیت‌های ابتدایی، صرف قراردادن اطلاعات در وب ، نگارنده و خواننده را راضی نگاه می‌داشت. با پیشرفت‌هایی که در طول سالهایی اندک صورت پذیرفت، این قابلیت ایجاد شد که صفحات بصورت زیباتری به نظر خواننده برسد.
 
طراحان وب، با استفاده از تصاویری با پیش‌زمینه شفاف به خلق متون با کیفیت و زیبا پرداختند و همین امر باعث بوجود آمدن موج دوم نمایش اطلاعات در وب شد. نهایتا با توجه به نیاز کاربران برای نمایش متون زیباتر در وب شرکت‌های مختلف اقدام به وضع استانداردهای داخلی کردند تا با رعایت آنها، مطالب با شکل زیباتری به نظر بیننده برسد. اما قدم آخر، استاندارد یکسانی بود که برای رعایت در تمامی مرورگرهای وب پیشنهاد شد. وب فونت ؛ گرچه از سال ۲۰۰۹ میلادی هنوز به عنوان یک پیشنهاد باقی مانده، لیکن بدلیل پشتیبانی بسیار خوب تبدیل به تنها روشی شده که طراحان وب از آن برای خلق متون زیباتر بهره ببرند.
 
در سالهای ابتدایی وب، دوستان فعال در زمینه طراحی سایت برای نمایش متون مورد نظر از فونت‌های استاندارد استفاده می‌کردند. برای زبان فارسی، عموم وب‌سایت‌ها از فونت Tahoma استفاده می‌کردند، تنها دلیل استفاده از این فونت، اطمینان خاطر از وجود این فونت در سیستم کاربر نهایی بود. با ظهور وب فونت‌ها این قابلیت بوجود آمد که طراح صفحه وب، یک فونت که در سیستم کاربر وجود نداشت را، در صفحه وب مورد نظرش استفاده کند و مطمئن باشد که کاربر نهایی صفحه مورد نظر را با استفاده از فونت دلخواه او مشاهده می‌کند.
در آغاز موج نو نگرش به فونت‌ها در وب، شرکت‌های تولید کننده مرورگر اقدام به وضع استانداردهای داخلی برای پشتیبانی از فونت‌های خاص کردند. برای مثال مرورگر اینترنت اکسپلورر از فرمت EOT پشتیبانی می‌کرد در حالی که فایرفاکس از فونت‌های TTF پشتیبانی می‌کرد. به تدریج مرورگرهای مختلف از فرمت‌های مختلف فونت پشتیبانی کردند و این پشتیبانی‌های متفاوت از فونت‌های متفاوت باعث بوجود آمدن تفاوت در نمایش حروف گردید. بعضی مرورگرها کلمات را با وضوح بهتری نمایش می‌دادند در حالی که برخی دیگر وضوح نمایش کمتری داشتند.
از طرف دیگر، وجود موتورهای رندر متن متفاوت در مرورگرها باعث بوجود آمدن مشکلاتی در نمایش حروف میشد. که البته این مشکل هنوز هم وجود دارد. برای مثال عمده مرورگرهای نصب شده در ویندوز ایکس پی اعم از اینترنت اکسپلورر ۶ – فایرفاکس پیش از نسخه ۴ – اپرا – سافاری و غیره از موتور رندر متن پیش‌فرض ویندوز، Uniscribe استفاده می‌کنند که از Grayscale Antialiasing برای نمایش متون استفاده می‌کند. اما اینترنت اکسپلورر ۷ و ۸ از ClearType برای نمایش متون استفاده می‌کنند. با این تفاوت که اگر کاربر اقدام به نصب اینترنت اکسپلورر ۸ کند، موتور رندر متن پیش‌فرض ویندوز هم تغییر می‌کند، لذا اگر کاربر از فایرفاکس پیش از نسخه ۴ یا سافاری و اپرا استفاده کند، متون او با استفاده از ClearType نمایش داده خواهند شد. اما اینترنت اکسپلورر ۹ و فایرفاکس نسخه ۴ به بعد، از DirectWrite برای نمایش متون استفاده می‌کنند. همچنین باید در نظر داشت که سیستم عامل ایکس مکینتاش از نسخه ۱۰٫۴٫۲ به بعد از CoreText جهت نمایش متون استفاده می‌نماید.
این تفاوت چشمگیر در موتورهای رندر متن باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی در نمایش متون شده است که در بعضی محصولات کلمات بصورت شکسته شده نمایش داده می‌شوند. لذا خود فونت به تنهایی هر چقدر هم که کامل و زیبا باشد جهت نمایش متون کافی نیست، موتورهای رندر متن هم از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.
چنانچه پیشتر گفته شد، یک فونت از تعدادی گلیف ایجاد شده است، و هر چه تعداد این گلیف‌ها بیشتر باشد یک فونت برای نمایش اطلاعات غنی‌تر خواهد بود. اما این تعداد زیاد در وب قابل توجیه نیست. تصور کنید شما یک متن ساده را به زبان فارسی در وب نمایش می‌دهید، آیا نیاز هست که فونت شما حاوی گلیف‌های زبان انگلیسی یا آلمانی باشد؟ مسلما وجود گلیف‌های بیش از اندازه و افزونگی گلیف‌ها باعث بالا رفتن حجم یک فونت می‌شود که این امر در وب اصلا خوش‌آیند نیست.
 
مورد دیگری که باید در نظر داشت آن است که زبان‌های لاتین عموما دارای کاراکترهایی با ارتفاع یکسان هستند، اما زبان‌هایی مانند زبان فارسی، عربی، اردو و غیره دارای کاراکترهای کاملا متفاوتی هستند، برخی به سمت بالا کشیده می‌شوند و برخی به سمت پایین. این تفاوت ظاهری در فونت‌های لاتین و زبان‌های دیگر باعث شده که استانداردهای تدوین شده، که عموما بر اساس رسم‌الخط لاتین وضع شده‌اند، فارسی‌زبانان را دچار مشکل کند. چراکه حروف مرتفع فارسی بصورت بالقوه توانایی رعایت ارتفاع استاندارد حروف لاتین را ندارد، و حتی در صورتی که این ارتفاع رعایت شود کلمات خطوط پایین‌تر، کلمات جملات خطوط بالاتر را دچار مشکل می‌کنند و کلمات روی هم می‌افتند.
 
خیلی از این مشکلات را در زمان طراحی فونت می‌توان برطرف کرد. برای مثال پیاده‌سازی صحیح ارتفاع با صرف زمان تا حد قابل قبولی قابل رفع است، بخصوص مشکل کدپونت‌های اشتباه که در فونت‌های فارسی امری مرسوم است، با صرف کمی زمان کاملا برطرف می‌شود. گلیف‌های مشخص و با تعداد پایین هم در پایین آوردن حجم فونت موثر خواهد بود. همه اینها نشان از یک چیز دارد و آن این است که یک وب فونت باید با دید کاربرد در وب طراحی شود. در اکثر فونت‌های فارسی حروف انگلیسی هم گنجانده شده، ولی در یک وب فونت بدان‌ها نیازی نیست لذا با یک طراحی صحیح تا حد زیادی می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.
 
برای توسعه یک وب فونت نیازی نیست تا همه کارها را از ابتدا انجام دهیم، اگر یک فونت سالم در اختیار داشته باشیم می‌توانیم با حذف گلیف‌های اضافه حجم آن را پایین بیاوریم و با کمی کنترل گلیف‌ها میتوان ارتفاع حروف را نیز مشخص کرد. سپس با گرفتن یک خروجی مجدد و تعیین اطلاعات جانبی فونت و مجوز استفاده از آن، می‌توان از یک فونت بصورت وب فونت استفاده کرد. سرویس‌های زیادی هستند که فونت‌ها را تبدیل به وب فونت می‌کنند. عملکرد بیشتر آنها یکسان است و صرفا یکسری از جداول مورد استفاده در فونت را برای فشده کردن هر چه بیشتر فونت‌ها از بین می‌برند. برای مثال جداول کرن که نبود آنها حجم قابل توجهی از فونت را کم می‌کند. در نهایت با استفاده از یکسری دستورات CSS می‌توان وب فونت را به یک صفحه وب الصاق کرد تا کاربر نهایی در هنگام بازدید از صفحه وب شما، فونت دلخواه شما را مشاهده نماید."
 

 
بخشهایی از سخنرانی آقای ناصر حاجلو را خواندیم. متاسفانه تا کنون این مساله در طراحی وبسایت آنطور که باید جدی گرفته نشده. همانطور که می دانید تقریبا تمام فونتهای فارسی که در وب استفاده می شود فونتهای چاپی هستند که صرفا با نرم افزارهایی به فرمتهای ویژه تحت وب تبدیل شده اند، اما به معنای واقعی خصوصیات یک فونت تحت وب را ندارند. برای مثال در متون ریز هنوز چاره ای از تاهوما نداریم (همانطور که این وبلاگ هم متنش تاهوماست!) و این به خاطر این است که فونتهای فارسی رایج برای استفاده در وب طراحی نشده اند. تنها جایی که تا کنون هزینه قابل توجهی برای این کار گذاشته است وبسایت بی بی سی فارسی است، که فونتی برای متن و تیتر محتوای تحت وب خود طراحی کرده است. از دولت توقعی نیست، کاش خبرگزاریها و سایتهای پربازدیدی که درآمد بالایی هم دارند، به این مقوله اهمیت بدهند و به متخصصان این حوزه سفارش طراحی فونت تحت وب فارسی بدهند...

طراحی فوتر سایت به سبک Web 2.0

طراحی فوتر سایت به سبک Web 2.0

فوتر (Footer) در طراحی وب معمولا به پایین ترین بخش یک صفحه وب گفته می شود. در طراحی های قدیمی فوتر تنها جایگاهی بود که کپی رایت سایت و حداکثر لینکهای بخشهای اصلی سایت به همراه لینکهایی نظیر نقشه سایت (Site Map) و قوانین استفاده (Terms of Services) و... نمایش داده می شد.

اما فوتر سایت ها در طراحی به سبک Web 2.0 یا نسل دوم وب، از حالت بسیار خلاصه و حاشیه ای، به یکی از المانهای اصلی صفحه تبدیل شده است. اینگونه فوترها که معمولا با بک گراندی تیره تر از بدنه اصلی سایت و یا به گونه ای متمایز از ساختار هستند، ممکن است شامل باکسهای بزرگی از فرمها، لینکها، پیشنهادات خاص، باکس فیس بوک، و... باشند.

دلیل پیدایش این سبک فوترها، تعامل بیشتر با کاربر است هنگامی که بازدید کننده به انتهای صفحه رسیده و احتمال رفتن ماوس به سمت "محدوده مرگ!" یا همان کلید ضربدر بیشتر از همیشه است.

اینجا نمونه هایی از فوترهای عریض و طویل وب دویی را می توانید ببینید.

منبع: طراحی سایت

برج هانوی با جاوااسکریپت



هدف این مقاله معرفی راه حل جاوااسکریپتی برای مسأله برج هانوی می باشد. در مسأله برج هانوی شما باید تعدادی دیسک را از یک برج به برج دیگر انتقال دهید بدون اینکه حلقه بزرگتر روی حلقه کوچکتر قرار گیرد. این مسأله یک الگوریتم بازگشتی دارد.

یک الگوریتم بازگشتی برای برج هانوی

الگوریتم بازگشتی شناخته شده برای مسأله برج هانوی می تواند بوسیله تابع جاوااسکریپت زیر پیاده سازی شود:


ورودی الگوریتم چهار پارامتر عددی زیر می باشد:
1.n: تعداد دیسکها
2.from: برجی که دیسکها برروی آن قرار دارند.
3.to: برجی که دیسکها باید بر روی آن قرار گیرند.
4.via: برجی که بعنوان واسط بین دو برج from و to عمل می کند.
بطور معمول (اگر برجها را 0،1و2 نامگذاری کنیم) ، صدا زدن اولیه برای n دیسک به این صورت می باشد : (Hanoi(n,0,1,2 .
یک الگوریتم بازگشتی سعی می کند که مسأله را به مسأله های کوچکتری تبدیل کند(نمونه هایی از مسأله اصلی ولی با اندازه کوچکتر) سپس راه حل مسأله بزرگتر را با استفاده از رها حل مسأله کوچکتر پیدا کند. الگوریتم بازگشتی برج هانوی بر پایه این مشاهده واقع شده که n -1 دیسک بالایی از برج from (به همراه دو برج دیگر) مسآله کوچکتری از مسآله اصلی است و بنابراین می تواند با صدا زدن( Hanoi(n-1, 0,1,2 حل شود. اینکار دیسک ها را به برج وسط (1) با استفاده از برج واسط (2) انتقال می دهد. بعد از این ما می توانیم با صدا زدن Hanoi(n-1,1,2,0) ، n امین دیسک را از برج 0 به برج 2 انتقال داده و سپس تمام n-1 دیسک از برج وسط را با استفاده از برج 0 به آخرین برج انتقال دهیم .


مدیریت کردن انیمیشن در جاوااسکریپت مشکل است

معمولاً کد انیمیشن می تواند از توابع جاوااسکریپتی ()setInterval یا ()setTimeout استفاده کند اما اینکا چندان ساده نیست. فرض کنید در کد بالا، تابع ()moveDisk با استفاده از ()setInterval صدازده شده است. یک مشکل بوجود می آید زیرا کدی که تابع را صدا زده به اجرا شدن ادامه می دهد و با انیمیشن تداخل پیدا می کند. یک راه حل اینست که اجرای کد تا کامل شدن اجرای انیمیشن به خواب رود اما جاوااسکریپت یک مکانیزم تأخیر واقعی ندارد.
به نظر می رسد که انیمیشن های جاوااسکریپت از این الگو تبعیت می کنند : اگر انیمیشن را شروع کردی دیگر هیچ کاری نکن.
برای الگوریتم برج هانوی می خواهیم تابع ()moveDisk را صدا بزنیم و انیمیشن را اجرا کنیم و منتظر شویم تا ()moveDisk بعدی صدازده شود و انیمیشن را اجرا کنیم و به همین ترتیب. اما با انیمیشن جاوااسکریپت ما مجبوریم که الگوی زیر را نبال کنیم: ()moveDisk را اجرا کن، ()moveDisk بعدی را اجرا کن و به همین ترتیب. به عبارت دیگر هر اجرای ()moveDisk هنگامی که کامل شد باید صداکننده ()moveDisk بعدی باشد. برای پیاده سازی این سناریو از stack استفاده می کنیم. استفاده از استک ترتیب اجرای()moveDisk را حفظ می کند.
کد زیر پیاده سازی استک را نشان می دهد: 



بعد از صدازدن Hanoi() ، callStack  یک ورودی برای هر ()moveDisk خواهد داشت. پردازش این ورودی ها بر عهده تابع ()moveDisk می باشد. این تابع یک ورودی از callStack برمی دارد و یک شیء به نام moveInfo برای ارسال اطلاعات به تابع ()animateMove می سازد. انیمیشن با کد ;(myTimer = setInterval(animateMove,speed); شروع می شود.
کد زیر مربوط به تابع ()animateMove می باشد:



تابع ()animateMove یک دیسک را به بالا سپس  راست یا چپ  سپس پایین حرکت می دهد  و در آخر ()moveDisk بعدی را صدا می زند. توجه کنید که قبل از صدازدن()moveDisk  تایمر با استفاده از کد (clearInterval(myTimer کنسل شده است تا از استفاده نادرست این تابع از شیء moveInfo اجتناب شود.

تایپو گرافی چیست؟

تایپوگرافی روشی در ارتباط تصویری می باشد که با حضور صنعت چاپ در عرصه انتشار کتاب به وجود آمده است. با اختراع چاپ، برای زیبا و تلطیف نمودن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسیدند، حرکاتی در قسمت هایی از حروف و تاکید بر آن ایجاد می کردند. 
 تایپوگرافی اصطلاحی است که این روزگار در مجامع هنری گرافیکی زیاد به گوش می رسد . زمانی آن را با خوشنویسی ( کالیگرافی) اشتباه می گیرند.
هرچند که به کارگیری از این تکنیک قدمتی حداقل ۵۰ ساله در کشور ما دارد. در تایپوگرافی خوانا بودن اهمیت زیادی دارد زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاع رسانی مشخصه بارز آن است، اما در خوشنویسی زیبایی در اولویت است . 

قدمت تکنیک تایپوگرافی به 50 سال میرسد



 عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در آثارشان بر تصویر و حروف قرار می دهند.
هم اکنون خط ، در روند تحولات نو ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی داند و کم و بیش به فرمی زیبا تغییر کرده ، که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می کند.
 در این دوره با گسترش تایپوگرافی که تلاش در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک نمودن نوشته به تصویر دارد ، عده ای آن را با "خط نگاره" ، "خط نگاری" ، " کالیگرافی" و "طراحی حروف" هم راه می دانند.
 در صورتی که تایپوگرافی ، هنری گرافیکی است که حروف بدنه اصلی آن را شکل می دهد و از فونت های موجود با تغیراتی  که در آنها برای کشف ویژگی های بصری حروف انجام می شود ، استفاده می کند.

طراحی حروف که قابلیت تایپ دارند



اما طراحی حروف به مفهوم آنست که الفبایی را طراحی کنیم که قابلیت تایپ در حالت های گوناگون را داشته باشد.
 به طوری که تایپوگرافی هدف دیگری دارد ، برخلاف مسولیتی که در دنیای سنتی به خط سپرده شده بود تا با آسان ترین و خواناترین شکل ، مفهوم خود را انتقال دهد و با اولین نگاه محتوا و مفهوم فرم یکجا به بیننده و خواننده القا شود.
حال هنرمندان بدعت و شگفتی را به همراه زیبایی ، از مهم ترین اهداف بصری انتخاب کرده اند ، آنهم با سه اقدام مهم یعنی تغییر شکل در حروف (دفرماسیون) ، اغراق در حروف (اگزجریشن) و ساده سازی حروف (استیلزیشن) ، تا بتوان زیبایی ، قدرت ارایه و روح تبلیغ گرای آن را گسترش دهند. 

تایپوگرافی چیست



اما این روند در مواقعی تا جایی جلو می رود که همانند نقاشی ، به حروف بعنوان فرم محض دیده شده است.
 شاید این نگاه در نقاشی مشکلی نداشته باشد ، اما هنرمند گرافیست در روند کاربردهای روزمره ، زیبایی را باسودمندی وگویایی ادغام می کند تا بتواند ذائقه بصری مخاطبان فراوان خود را که عده زیادی از آنها شهروندان معمولی هستند ، تغییر و ارتقا دهد. 
در این حالت است که بیننده و مخاطب با همکاری فعال خود در فهم و خواندن خط نوین ، تلاش می نماید و این یکی از مهم ترین ویژگی های تایپوگرافی در خط معاصر است.
 تغییر و تحولات فرمی خط در ایران از سرلوحه های روزنامه ها آغاز  شد و خوشنویسان که در آن زمان مسئولیت طراحی عنوان نشریات را بر عهده داشتند  ، به این مهم آگاهی کامل داشته که باید برای طراحی عنوان ، زبان بصری جدیدی ابدا نمود. 

تایپوگرافی چیست



آنها از خطوطی چون طغری و نستعلیق برای نگارش عنوان ها استفاده کردند و در ترکیب و نوع اتصالات آنها تغییراتی دادند. البته در پیشینه خوشنویسی ایران نمونه هایی از این گونه تلاش را به فراوانی می توان در دوره های مختلف دید. 
 زحماتی که برای ابداع شکل های جدید و کشف ظرفیت های بصری نوشتار انجام گرفته است و در آن خط و نقش را به شکلی هم ساز درهم می آمیزند. طراحی عنوان ، نوعی ویترین و نمایانگر فضا و روحیه مطلب است که امروزه کمتر به آن توجه می شود. 
 از طرفی ، شاید مهمترین هدف تایپوگرافی ، سرعت بخشیدن به ارسال هرچه سریع تر پیام و برقراری ارتباط بصورت زبان بصری نسبت به نوشتار عادی باشد و مضمونی که از تایپوگرافی در ذهن ها جای گرفته ، آنست که حروف را بشکل درهم ریخته بر روی کار قرار گیرند. 
در صورتی که تایپوگرافی اینگونه نیست.
 تایپوگرافی به مفهوم کشف ارزش های بصری حروف برای بیان مفهومی جدید است و شاید بدلیل آنکه حروف چاپی فارسی به اندازه کافی دارای تنوع قلم و کاراکتر نمی باشد . 
 اهمیت هماهنگی شکل و حروف با موضوع ، در جامعه ما بدرستی شناخته نشده و کمتر فردی به این نکته توجه کرده است.
 ولی بطور طبیعی ، شکل حروف باید طوری انتخاب شود که دارای هماهنگی تصویری با محتوای آن باشد و در نتیجه درک مطلب برایش بهتر و مطبوع تر می شود. 

تایپوگرافی چیست



همان طوری که " کیوستی واریس" چشم انداز فنلاند و گذشته , آن را سرچشمه طراحی هنری و گرافیک فنلاند می داند .

 ما نیز باید از جامعه و گذشته هنری مان تاثیر بگیریم  تایپوگرافی فقط جابجا کردن خط کرسی حروف نیست و باید به ظرفیت های حروف فارسی آشنایی داشته باشیم. 
 حروف فارسی بخاطر فرم خاصی که دارد برخلاف حروف لاتین ، اگر فواصل بین حروف حذف شود و بهم نزدیک یا به یکدیگر بچسبند ، خوانایی خود را از دست نداده و می توان فرم های خاصی را از ترکیب فونت های امروزی براساس ترکیبات خوشنویسی گذشته به وجود آورد. 
باید به این نکته توجه داشت که الفبا و حروف بعنوان نمادهایی که عهده دار بار فرهنگی و عاطفی هستند ، چیزی فراتر از نمایش الفبایی حروف هستند و این تجربیات برای حروفچینی صفحات نیست ، بلکه برای طراحی عنوان فیلم ، کتاب ، پوستر و . . . می باشد. 

تایپوگرافی چیست



 ما برای رشد و پیشرفت تایپوگرافی باید با شناخت و توجه به ملاک های زیبایی شناسی این هنر بر پایه گرایش های بومی و ملی ، آن را در فضایی جهانی جستجو کنیم و با فهم صحیح از هنر ایران ، بویژه خوشنویسی ، تایپوگرافی ایران را از تایپوگرافی غربی متمایز کنیم.

چه نکاتی می تواند سبب افزایش رتبه سایت در گوگل شود

با توجه به الگوریتم جدید گوگل و حذف شدن کلمات کلیدی در رتبه بندی سایت ها و اهمیت زیاد گوگل به محتوای وب سایت ها، ضروری است که وب مسترها بیش از پیش در بروزرسانی دانش خود در زمینه طراحی وب سایت و سئو تلاش کنند. نکات زیر از اصول اساسی بهینه سازی سئو سایت با الگوریتم جدید گوگل (پاندا) می باشد و رعایت نمودن آن می تواند سبب افزایش رتبه در گوگل شود.
رتبه در اصل یک الگوریتم آنالیز لینک در موتورهای جستجو است که بوسیله آن اهمیت لینک ها در دیتابیس موتورهای جستجو محاسبه می گردد.

رتبه صفحات چگونه محاسبه می شود؟

رتبه صفحات توسط الگوریتم های مختلفی در موتورهای جستجو محاسبه می شود و به بیان ساده تر رتبه صفحات با تعداد لینک های موجود در صفحات وب سایت قابل ارزیابی است. لینک هایی که در یک صفحه سایت ممکن است وجود داشته باشند عبارتند از:

1 BACKLINKS
2 INBOUND LINKS
3 INTERNAL LINKS
4 EXTERNAL LINKS
5 NO-FOLLOW LINKS
6 DO-FOLLOW LINKS

گوگل و دیگر موتورهای جستجو این 6 لینک را در صفحات بررسی می کنند و به صفحات رتبه بین 1 تا 10 میدهند. 
نکات زیر از اصول اساسی برای افزایش رنکینگ در موتورهای جستجو است.

چه نکاتی می تواند سبب افزایش رتبه سایت در گوگل شود

کیفیت محتوا و مطالب

با توجه به اینکه از سال 2012 الگوریتم گوگل برای رتبه بندی از تأکید بر کلمات کلیدی به سمت محتوای وب سایت گرایش پیدا کرده لذا لازم است که برای ارتقای رنکینگ صفحات در طراحی وب سایت از مطالبی استفاده شود که بازدیدکنندگان سایت شما علاقمند به دنبال کردن مطالب و حتی به اشتراک گذاشتن آنها باشند.

 لذا ایجاد محتوا در وب سایت ها از وظایف یک متخصص سئو برای پشتیبانی از وب سایت درآمده و وب مست��ها باید مرتب��ً در ��یجاد محتوا در وب سایت فعالیت کنند تا بتوانند وب سایت خود را در صفحه اول گوگل حفظ کنند.


کیفیت محتوا و مطالب

 ثبت وب سایت در دایرکتوری ها

هرچه تعداد لینک هایی که به وب سایت شما ختم می شوند بیشتر باشد رنکینگ سایت شما نیز بیشتر خواهد شد. برای این منظور شما باید طراحان وب سایت خود را در دایرکتوری ها ثبت کنند. معروفترین دایرکتوریها عبارتند از:


DMOZ
YAHOO DIRECTORY
BEST OF THE WEB
EZINE ARTICLES
ARTICLE BASE
GO ARTICLES

 پست مطالب بصورت میهمان در وبلاگها

بعضی از وبلاگها دارای امکان ارسال مطلب بصورت میهمان هستند. بهترین تکنیک افزایش رنکینگ استفاده از وبلاگهای دارای رنکینگ بالاست. در این وبلاگها شما میتوانید ضمن نظردهی لینک سایت خودتان را بعنوان بک لینک وارد و بدین وسیله رنکینگ سایت خودتان را بالا ببرید.

 تبادل لینک

یکی از قدیمی ترین تکنیک های افزایش رنکینگ صفحات است که هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در تبادل لینک سعی کنید از سایت هایی که دارای رنکینگ بالاتری نسبت به شما هستند استفاده کنید.

تبادل لینک در صفحات وب سایت


بروزرسانی و آپدیت کردن سایت

گوگل سایت هایی را که مرتب در حال بروزرسانی و پست مطالب و موضوعات جدید میباشند را دوست دارد. بنابر این سعی کنی�� همواره برطبق یک برنامه مدون سایت خود را بروز کنید.

ارسال نظر در دیگر وبلاگها

این نیز از دیگر تکنیکهای بسیار موثر در افزایش رنکینگ وب سایت است. وبلاگها دارای تنظیمات پیروی از لینگ و عدم پیروی از لینک می باشند. در هر دو صورت گوگل به لینک هایی که به سایت شما ختم میشوند رتبه میدهد.

 آنلاین بودن سایت

در صورتی که وب سایت شما برای مدت طولانی قطع باشد گوگل رتبه منفی به آن خواهد داد. سعی کنید از هاست های که دارای قطعی خیلی کمی هستند استفاده کنید.

 استفاده از کلمات کلیدی متداول

همانطور که میداند کاربران اینترنت برای جستجو خدمات و یا کالا تنها قسمتی از جمله جستجوی را وارد می کنند بنابر این شما اگر بتوانید آنها را شناسایی و در هنگام طراحی وب سایت و ایجاد صفحات سایت آنها را در صفحات وب بگنجانید باعث خواهد شد که سایت شما در رتبه های بالایی در گوگل قرار بگیرد.

 مثلاً ممکن است کسانی که به دنبال خدمات سئو می باشند تنها کلمه سئو را جستجو کنند و یا خدمات سئو و کمتر اتفاق می افتد که جمله خدمات سئو برای وب سایت را وارد کنند پس شما باید بر روی کلمه سئو متمرکز شوید.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب


 تبلیغ وب سایت

 بنری از وب سایت خودتان تهیه کنید که بیانگر فعالیت سایت شما باشد و آنرا در سایت های دیگر تبلیغ کنید. این امر باعث افزایش ترافیک به سمت سایت شما خواهد شد.

 صفحات متعدد ایجاد کنید

هرچه تعداد صفحات سایت شما بیشتر باشد گوگل رتبه بالاتری به آن می دهد البته باید از ایجاد صفحات تکراری بطور جدی اجتناب کنید تا باعث جریمه نشوید.


صفحات متعدد ایجاد کنید

شرکت در تالارهای گفتگو

گوگل علاقه زیادی به تالارهای گفتگوی فعال که مرتب در حال بروزرسانی هستند می باشد. با شرکت در این تالارها و قرار دادن لینک سایت خود در آنها باعث ایجاد بک لینک شده که همانطور که توضیح داده شد افزایش رتبه در گوگل را در پی خواهد داشت.

 استفاده از امضاء

سعی کنید در ایمیل ها و یا تالارهای گفتگو امضاء خودتان را که آدرس وب سایتتان نیز در آن وجود دارد قرار دهید. این نکته ظریف باعث افزایش بازدید از سایت و رنکینگ در گوگل خواهد شد.


داشتن امضا بر روی وب سایت

گوگل در چه بازه زمانی سایت ها را مرور می کند؟

گوگل در هر سال چهار بار سایت ها را ارزیابی مجدد می کند و در این ارزیابی ممکن است سایتی از رتبه بالاتر به رتبه پایین تر نزول و یا از رتبه پایین به بالا صعود نماید.

هرگز از تکنیک های غیرمجاز استفاده نکنید

از نرم افزارها و یا سایت هایی که ادعای سئو(SEO) وب سایت شما در زمان کوتاه می کنند استفاده نکنید. گوگل توانایی تشخیص تاکتیک های غیرمجاز را دارد و این امر باعث بلاک شدن سایت شما خواهد شد.