طراحی فوتر سایت به سبک Web 2.0
فوتر (Footer) در طراحی وب معمولا به پایین ترین بخش یک صفحه وب گفته می شود. در طراحی های قدیمی فوتر تنها جایگاهی بود که کپی رایت سایت و حداکثر لینکهای بخشهای اصلی سایت به همراه لینکهایی نظیر نقشه سایت (Site Map) و قوانین استفاده (Terms of Services) و... نمایش داده می شد.
اما فوتر سایت ها در طراحی به سبک Web 2.0 یا نسل دوم وب، از حالت بسیار خلاصه و حاشیه ای، به یکی از المانهای اصلی صفحه تبدیل شده است. اینگونه فوترها که معمولا با بک گراندی تیره تر از بدنه اصلی سایت و یا به گونه ای متمایز از ساختار هستند، ممکن است شامل باکسهای بزرگی از فرمها، لینکها، پیشنهادات خاص، باکس فیس بوک، و... باشند.
دلیل پیدایش این سبک فوترها، تعامل بیشتر با کاربر است هنگامی که بازدید کننده به انتهای صفحه رسیده و احتمال رفتن ماوس به سمت "محدوده مرگ!" یا همان کلید ضربدر بیشتر از همیشه است.
اینجا نمونه هایی از فوترهای عریض و طویل وب دویی را می توانید ببینید.
منبع: طراحی سایت
هدف این مقاله معرفی راه حل جاوااسکریپتی برای مسأله برج هانوی می باشد. در مسأله برج هانوی شما باید تعدادی دیسک را از یک برج به برج دیگر انتقال دهید بدون اینکه حلقه بزرگتر روی حلقه کوچکتر قرار گیرد. این مسأله یک الگوریتم بازگشتی دارد.
ورودی الگوریتم چهار پارامتر عددی زیر می باشد:
1.n: تعداد دیسکها
2.from: برجی که دیسکها برروی آن قرار دارند.
3.to: برجی که دیسکها باید بر روی آن قرار گیرند.
4.via: برجی که بعنوان واسط بین دو برج from و to عمل می کند.
بطور معمول (اگر برجها را 0،1و2 نامگذاری کنیم) ، صدا زدن اولیه برای n دیسک به این صورت می باشد : (Hanoi(n,0,1,2 .
یک الگوریتم بازگشتی سعی می کند که مسأله را به مسأله های کوچکتری تبدیل کند(نمونه هایی از مسأله اصلی ولی با اندازه کوچکتر) سپس راه حل مسأله بزرگتر را با استفاده از رها حل مسأله کوچکتر پیدا کند. الگوریتم بازگشتی برج هانوی بر پایه این مشاهده واقع شده که n -1 دیسک بالایی از برج from (به همراه دو برج دیگر) مسآله کوچکتری از مسآله اصلی است و بنابراین می تواند با صدا زدن( Hanoi(n-1, 0,1,2 حل شود. اینکار دیسک ها را به برج وسط (1) با استفاده از برج واسط (2) انتقال می دهد. بعد از این ما می توانیم با صدا زدن Hanoi(n-1,1,2,0) ، n امین دیسک را از برج 0 به برج 2 انتقال داده و سپس تمام n-1 دیسک از برج وسط را با استفاده از برج 0 به آخرین برج انتقال دهیم .
معمولاً کد انیمیشن می تواند از توابع جاوااسکریپتی ()setInterval یا ()setTimeout استفاده کند اما اینکا چندان ساده نیست. فرض کنید در کد بالا، تابع ()moveDisk با استفاده از ()setInterval صدازده شده است. یک مشکل بوجود می آید زیرا کدی که تابع را صدا زده به اجرا شدن ادامه می دهد و با انیمیشن تداخل پیدا می کند. یک راه حل اینست که اجرای کد تا کامل شدن اجرای انیمیشن به خواب رود اما جاوااسکریپت یک مکانیزم تأخیر واقعی ندارد.
به نظر می رسد که انیمیشن های جاوااسکریپت از این الگو تبعیت می کنند : اگر انیمیشن را شروع کردی دیگر هیچ کاری نکن.
برای الگوریتم برج هانوی می خواهیم تابع ()moveDisk را صدا بزنیم و انیمیشن را اجرا کنیم و منتظر شویم تا ()moveDisk بعدی صدازده شود و انیمیشن را اجرا کنیم و به همین ترتیب. اما با انیمیشن جاوااسکریپت ما مجبوریم که الگوی زیر را نبال کنیم: ()moveDisk را اجرا کن، ()moveDisk بعدی را اجرا کن و به همین ترتیب. به عبارت دیگر هر اجرای ()moveDisk هنگامی که کامل شد باید صداکننده ()moveDisk بعدی باشد. برای پیاده سازی این سناریو از stack استفاده می کنیم. استفاده از استک ترتیب اجرای()moveDisk را حفظ می کند.
کد زیر پیاده سازی استک را نشان می دهد:
بعد از صدازدن Hanoi() ، callStack یک ورودی برای هر ()moveDisk خواهد داشت. پردازش این ورودی ها بر عهده تابع ()moveDisk می باشد. این تابع یک ورودی از callStack برمی دارد و یک شیء به نام moveInfo برای ارسال اطلاعات به تابع ()animateMove می سازد. انیمیشن با کد ;(myTimer = setInterval(animateMove,speed); شروع می شود.
کد زیر مربوط به تابع ()animateMove می باشد:
تابع ()animateMove یک دیسک را به بالا سپس راست یا چپ سپس پایین حرکت می دهد و در آخر ()moveDisk بعدی را صدا می زند. توجه کنید که قبل از صدازدن()moveDisk تایمر با استفاده از کد (clearInterval(myTimer کنسل شده است تا از استفاده نادرست این تابع از شیء moveInfo اجتناب شود.
تایپوگرافی روشی در ارتباط تصویری می باشد که با حضور صنعت چاپ در عرصه انتشار کتاب به وجود آمده است. با اختراع چاپ، برای زیبا و تلطیف نمودن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسیدند، حرکاتی در قسمت هایی از حروف و تاکید بر آن ایجاد می کردند.
تایپوگرافی اصطلاحی است که این روزگار در مجامع هنری گرافیکی زیاد به گوش می رسد . زمانی آن را با خوشنویسی ( کالیگرافی) اشتباه می گیرند.
هرچند که به کارگیری از این تکنیک قدمتی حداقل ۵۰ ساله در کشور ما دارد. در تایپوگرافی خوانا بودن اهمیت زیادی دارد زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاع رسانی مشخصه بارز آن است، اما در خوشنویسی زیبایی در اولویت است .
عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در آثارشان بر تصویر و حروف قرار می دهند.
هم اکنون خط ، در روند تحولات نو ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی داند و کم و بیش به فرمی زیبا تغییر کرده ، که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می کند.
در این دوره با گسترش تایپوگرافی که تلاش در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک نمودن نوشته به تصویر دارد ، عده ای آن را با "خط نگاره" ، "خط نگاری" ، " کالیگرافی" و "طراحی حروف" هم راه می دانند.
در صورتی که تایپوگرافی ، هنری گرافیکی است که حروف بدنه اصلی آن را شکل می دهد و از فونت های موجود با تغیراتی که در آنها برای کشف ویژگی های بصری حروف انجام می شود ، استفاده می کند.
اما طراحی حروف به مفهوم آنست که الفبایی را طراحی کنیم که قابلیت تایپ در حالت های گوناگون را داشته باشد.
به طوری که تایپوگرافی هدف دیگری دارد ، برخلاف مسولیتی که در دنیای سنتی به خط سپرده شده بود تا با آسان ترین و خواناترین شکل ، مفهوم خود را انتقال دهد و با اولین نگاه محتوا و مفهوم فرم یکجا به بیننده و خواننده القا شود.
حال هنرمندان بدعت و شگفتی را به همراه زیبایی ، از مهم ترین اهداف بصری انتخاب کرده اند ، آنهم با سه اقدام مهم یعنی تغییر شکل در حروف (دفرماسیون) ، اغراق در حروف (اگزجریشن) و ساده سازی حروف (استیلزیشن) ، تا بتوان زیبایی ، قدرت ارایه و روح تبلیغ گرای آن را گسترش دهند.
اما این روند در مواقعی تا جایی جلو می رود که همانند نقاشی ، به حروف بعنوان فرم محض دیده شده است.
شاید این نگاه در نقاشی مشکلی نداشته باشد ، اما هنرمند گرافیست در روند کاربردهای روزمره ، زیبایی را باسودمندی وگویایی ادغام می کند تا بتواند ذائقه بصری مخاطبان فراوان خود را که عده زیادی از آنها شهروندان معمولی هستند ، تغییر و ارتقا دهد.
در این حالت است که بیننده و مخاطب با همکاری فعال خود در فهم و خواندن خط نوین ، تلاش می نماید و این یکی از مهم ترین ویژگی های تایپوگرافی در خط معاصر است.
تغییر و تحولات فرمی خط در ایران از سرلوحه های روزنامه ها آغاز شد و خوشنویسان که در آن زمان مسئولیت طراحی عنوان نشریات را بر عهده داشتند ، به این مهم آگاهی کامل داشته که باید برای طراحی عنوان ، زبان بصری جدیدی ابدا نمود.
آنها از خطوطی چون طغری و نستعلیق برای نگارش عنوان ها استفاده کردند و در ترکیب و نوع اتصالات آنها تغییراتی دادند. البته در پیشینه خوشنویسی ایران نمونه هایی از این گونه تلاش را به فراوانی می توان در دوره های مختلف دید.
زحماتی که برای ابداع شکل های جدید و کشف ظرفیت های بصری نوشتار انجام گرفته است و در آن خط و نقش را به شکلی هم ساز درهم می آمیزند. طراحی عنوان ، نوعی ویترین و نمایانگر فضا و روحیه مطلب است که امروزه کمتر به آن توجه می شود.
از طرفی ، شاید مهمترین هدف تایپوگرافی ، سرعت بخشیدن به ارسال هرچه سریع تر پیام و برقراری ارتباط بصورت زبان بصری نسبت به نوشتار عادی باشد و مضمونی که از تایپوگرافی در ذهن ها جای گرفته ، آنست که حروف را بشکل درهم ریخته بر روی کار قرار گیرند.
در صورتی که تایپوگرافی اینگونه نیست.
تایپوگرافی به مفهوم کشف ارزش های بصری حروف برای بیان مفهومی جدید است و شاید بدلیل آنکه حروف چاپی فارسی به اندازه کافی دارای تنوع قلم و کاراکتر نمی باشد .
اهمیت هماهنگی شکل و حروف با موضوع ، در جامعه ما بدرستی شناخته نشده و کمتر فردی به این نکته توجه کرده است.
ولی بطور طبیعی ، شکل حروف باید طوری انتخاب شود که دارای هماهنگی تصویری با محتوای آن باشد و در نتیجه درک مطلب برایش بهتر و مطبوع تر می شود.
همان طوری که " کیوستی واریس" چشم انداز فنلاند و گذشته , آن را سرچشمه طراحی هنری و گرافیک فنلاند می داند .
با توجه به اینکه از سال 2012 الگوریتم گوگل برای رتبه بندی از تأکید بر کلمات کلیدی به سمت محتوای وب سایت گرایش پیدا کرده لذا لازم است که برای ارتقای رنکینگ صفحات در طراحی وب سایت از مطالبی استفاده شود که بازدیدکنندگان سایت شما علاقمند به دنبال کردن مطالب و حتی به اشتراک گذاشتن آنها باشند.
لذا ایجاد محتوا در وب سایت ها از وظایف یک متخصص سئو برای پشتیبانی از وب سایت درآمده و وب مست��ها باید مرتب��ً در ��یجاد محتوا در وب سایت فعالیت کنند تا بتوانند وب سایت خود را در صفحه اول گوگل حفظ کنند.
هرچه تعداد لینک هایی که به وب سایت شما ختم می شوند بیشتر باشد رنکینگ سایت شما نیز بیشتر خواهد شد. برای این منظور شما باید طراحان وب سایت خود را در دایرکتوری ها ثبت کنند. معروفترین دایرکتوریها عبارتند از:
• DMOZ
• YAHOO DIRECTORY
• BEST OF THE WEB
• EZINE ARTICLES
• ARTICLE BASE
• GO ARTICLES
بعضی از وبلاگها دارای امکان ارسال مطلب بصورت میهمان هستند. بهترین تکنیک افزایش رنکینگ استفاده از وبلاگهای دارای رنکینگ بالاست. در این وبلاگها شما میتوانید ضمن نظردهی لینک سایت خودتان را بعنوان بک لینک وارد و بدین وسیله رنکینگ سایت خودتان را بالا ببرید.
یکی از قدیمی ترین تکنیک های افزایش رنکینگ صفحات است که هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در تبادل لینک سعی کنید از سایت هایی که دارای رنکینگ بالاتری نسبت به شما هستند استفاده کنید.
گوگل سایت هایی را که مرتب در حال بروزرسانی و پست مطالب و موضوعات جدید میباشند را دوست دارد. بنابر این سعی کنی�� همواره برطبق یک برنامه مدون سایت خود را بروز کنید.
این نیز از دیگر تکنیکهای بسیار موثر در افزایش رنکینگ وب سایت است. وبلاگها دارای تنظیمات پیروی از لینگ و عدم پیروی از لینک می باشند. در هر دو صورت گوگل به لینک هایی که به سایت شما ختم میشوند رتبه میدهد.
در صورتی که وب سایت شما برای مدت طولانی قطع باشد گوگل رتبه منفی به آن خواهد داد. سعی کنید از هاست های که دارای قطعی خیلی کمی هستند استفاده کنید.
همانطور که میداند کاربران اینترنت برای جستجو خدمات و یا کالا تنها قسمتی از جمله جستجوی را وارد می کنند بنابر این شما اگر بتوانید آنها را شناسایی و در هنگام طراحی وب سایت و ایجاد صفحات سایت آنها را در صفحات وب بگنجانید باعث خواهد شد که سایت شما در رتبه های بالایی در گوگل قرار بگیرد.
مثلاً ممکن است کسانی که به دنبال خدمات سئو می باشند تنها کلمه سئو را جستجو کنند و یا خدمات سئو و کمتر اتفاق می افتد که جمله خدمات سئو برای وب سایت را وارد کنند پس شما باید بر روی کلمه سئو متمرکز شوید.
بنری از وب سایت خودتان تهیه کنید که بیانگر فعالیت سایت شما باشد و آنرا در سایت های دیگر تبلیغ کنید. این امر باعث افزایش ترافیک به سمت سایت شما خواهد شد.
هرچه تعداد صفحات سایت شما بیشتر باشد گوگل رتبه بالاتری به آن می دهد البته باید از ایجاد صفحات تکراری بطور جدی اجتناب کنید تا باعث جریمه نشوید.
گوگل علاقه زیادی به تالارهای گفتگوی فعال که مرتب در حال بروزرسانی هستند می باشد. با شرکت در این تالارها و قرار دادن لینک سایت خود در آنها باعث ایجاد بک لینک شده که همانطور که توضیح داده شد افزایش رتبه در گوگل را در پی خواهد داشت.
سعی کنید در ایمیل ها و یا تالارهای گفتگو امضاء خودتان را که آدرس وب سایتتان نیز در آن وجود دارد قرار دهید. این نکته ظریف باعث افزایش بازدید از سایت و رنکینگ در گوگل خواهد شد.
گوگل در هر سال چهار بار سایت ها را ارزیابی مجدد می کند و در این ارزیابی ممکن است سایتی از رتبه بالاتر به رتبه پایین تر نزول و یا از رتبه پایین به بالا صعود نماید.
از نرم افزارها و یا سایت هایی که ادعای سئو(SEO) وب سایت شما در زمان کوتاه می کنند استفاده نکنید. گوگل توانایی تشخیص تاکتیک های غیرمجاز را دارد و این امر باعث بلاک شدن سایت شما خواهد شد.