تاریخچهٔ بانکداری اسلامی

در طول دوران طلایی اسلام، سرمایه‌داری و بازار آزاد به شکلی ابتدایی در دستگاه خلافت وجود داشت

 و در فاصلهٔ قرن‌های ۸ ام تا ۱۲ ام، اقتصاد بازار و مکتب سوداگری توسعه یافت به گونه‌ای که برخی به آن عنوان «سرمایه داری اسلامی» را نسبت می‌دهند. شرکت وصول مطالبات

اقتصاد پولی آن دوران بر پایهٔ این بود که ارز دینار به صورت گسترده‌ای در گردش باشد و به این ترتیب منطقه‌هایی که درگذشته از نظر اقتصادی مستقل بودند را در این موضوع درگیر می‌کردند.

تاریخی ترین نوع بانک اسلامی، موسسات یا صندوق های قرض الحسنه هستند که در قرآن از آن یاد شده.


بانکداری اسلامی

بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام (به‌ویژه از دید ربا و رباخواری) همخوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف می‌شود.دوره وصول مطالبات

بانک نهادی حقوقی است که عملیات های پولی، مالی و اعتباری را بر عهده دارد. بانکداری نیز عبارت است از ارائۀ خدمات و عملیات بانکی مانند: امانت داری؛ نقل و انتقال پول، سرمایه و اوراق بهادار اشخاص حقیقی و حقوقی و به کارگیری آن؛ وصول مطالبات اسنادی؛ صدور بروات و حواله‌های تجاری؛ اعطاء و توزیع اعتبارات و وام به اشخاص حقیقی و حقوقی؛ تأمین اعتبار در جهت توسعۀ بازرگانی، کشاورزی و صنعت؛ خرید و فروش فلزات قیمتی و ارز؛ انتشار اسکناس و اوراق بهادار و تنظیم حجم پولِ در گردش؛ و اجرای سیاست پولی و کنترل حجم اعتبارات.آیِین نامه وصول مطالبات

حال اگر بخواهیم این خدمات و فعالیت ها را طبق قوانین اسلام مدیریت و اجرا کنیم، «بانکداری اسلامی» پدید می‌آید.شرکت وصول مطالبات

لفظی که مفهومی نسبی را بیان می‌کند: هرچه بانکداری به نظرات اسلام نزدیکتر باشد، بیشتر اسلامی است. پس اتصاف «بانکـ» به صفت «اسلامی»، بانکدار را ملزم می‌کند تا علاوه بر رعایت قوانین اسلامی در فعالیت ها و خدمات مانند اجتناب از ربا یا توزیع اعتبارات و به کارگیری سرمایه در موضوعات حرام مانند تولید و فروش هرگونه جنس حرام؛ در نهایت، هدف عالی اتمام مکارم اخلاق را نیز دنبال کند. همچنان کهامام خمینی آورده است: «اسلام دینی است که با تنظیم فعالیت های مادی راه را برای اعتلای معنوی انسان می‌گشاید.»نشریه کلید سرمایه

نقش لوگو در تبلیغات برندها

چرا به لوگو نیازمندیم؟

با توجه به اینکه امروزه شرکت‌های تولیدی و خدماتی بسیاری در زمینه تولید یک کالا دست به تبلیغات می‌زنند، لذا تسخیر اذهان مشتریان با یک ترفند و تکنیک خاص ضرورت دارد. در واقع صاحبان بنگاه‌های اقتصادی برای برقراری ارتباط با مشتریان و مصرف کنندگان، نیازمند روشی هستند تا به وسیله آن بر رقبا پیشی بگیرند. ابزارهای زیادی از سوی شرکت‎ها برای تبلیغات مورد استفاده قرار می‎گیرد مثلاً چاپ بنر، کاتالوگ، ایجاد وب سایت و ... اما همه این ابزارها زمانی مؤثر واقع می‌شوند که برند محصولات در آنها به بهترین نحو ممکن ارائه شود. استفاده از لوگو یکی از راه های ارائه برند محصولات به مشتریان می‎باشد.
لوگو به معنای تصویری است که بیانگر فعالیت یک شرکت یا موسسه می‌باشد. در لوگوهایی مانند لوگوی المپیک تصاویر طوری طراحی شده اند که بیننده با نگاه اول و بدون اطلاعات قبلی به نوع فعالیت‌ و پیام لوگو پی می‌برد.



نقش لوگو در تبلیغات برندها

 انواع لوگوها

- لوگوهای تصویری: در این نوع لوگو تنها از یک تصویر برای مفهوم رسانی محصولات استفاده می‌شود. به عنوان مثال در لوگوی شرکت اپل تنها از تصویر یک سیب استفاده شده است.
- لوگوهای متنی: در لوگوهای متنی که اصطلاحا به لوگوتایپ مشهورند، از چند حرف با اشکال خاص استفاده می‌شود، برای مثال در لوگوی شرکت کوکا کولا یا گوگل، حروف تشکیل دهنده این شرکت به شکل زیبایی و با رنگ‌های متنوعی در کنار هم چیده شده‎اند.
- لوگوهای ترکیبی: این نوع لوگوها در برگیرنده تصویر و واژه که بیانگر نام تجاری شرکت است، می‌باشد. لوگوی برند نایک یکی از نمونه های لوگوهای ترکیبی به شمار می‌رود.
- لوگوهای شعاری: در این نوع لوگو پیام و شعار یک برند، برای بینندگان یادآوری می‌شود. مثلاً در لوگوی شرکت نوکیا با نزدیک شدن دو دست به یکدیگر، شعار «برقراری ارتباط» مشاهده می‌شود.

نقش لوگو در تبلیغات برندها

لوگوها بیانگر فعالیت شرکت‌ها و به نوعی نشانگر برند سازمانی مؤسسات می باشند. نهادهای اقتصادی با ساخت لوگوها قصد دارند تا تبلیغات برند محصولات خود را به شیوه‎ای هوشمندانه انجام دهد. لوگوها با افول فروش محصولات یک شرکت فراموش نمی شود و برند محصولات برای همیشه در ذهن مصرف کنندگان باقی می‌ماند. بنابراین لوگوها باید طوری طراحی شوند که برند شرکت را در ذهن مصرف کننده حکاکی کنند. به این دلیل باید چندین راهکار در طراحی لوگو به کار گرفته شود تا تاثیر تبلیغات برند افزایش یابد.

راهکارهای طراحی لوگوهای تأثیرگذار

- زیبایی در عین سادگی

یک لوگو در عین زیبایی باید طوری طراحی شود که مفهوم‎رسان و عاری از پیچیدگی باشد بطوری که بیننده با دیدن آن، پیام را دریافت نماید.

- نشانگر ویژگی‌های خاص و یونیک

لوگوهای هر شرکت باید متفاوت با لوگوی سایر شرکت‌ها باشد. قبل از طراحی باید لوگوهای سایر شرکتهای رقیب را مورد بررسی قرار داد و شباهت میان همه را بررسی کرد و سپس چیزی متمایز با آنها را طراحی شود. تقلید از لوگوی تجاری رقیبان به معنای تبلیغات برای شرکت‌های آنها می‌باشد. 

- نشانگر ارزش و جاذبه

شاید دیده باشید برندهای معروف از لوگوهایی استفاده می‌کنند که دارای جذابیت خاصی برای بینندگان دارد. استفاده از تکنیک‌های گرافیکی در طراحی لوگو نقش زیادی در تبلیغات برند دارد. 


نقش لوگو در تبلیغات برندها

- تغییر لوگو با گذشت زمان

لوگوها نیز با گذر زمان تغییر می‌کنند. لذا مدیران شرکت‌ها باید با توجه به تغییرات محیطی و پیشرفت‌های سازمان، اقدام به طراحی لوگوی جدید کنند. البته باید توجه داشت در صورتی که برند یک شرکت جای خود را در میان مصرف کنندگان باز کرده این امر ممکن است ریسک باشد و به کاهش مشتریان منجر شود. لذا اگر هم قرار است در طراحی لوگوی شرکت تغییراتی بوجود آید، باید به صورت جزئی و تدریجی باشد. 

- بهره گیری از رنگ‌های زیبا و متنوع

با توجه به اینکه رنگ در طراحی لوگو نقش مهمی را ایفا می‌کند، لذا توجه به انتخاب رنگ‏های زیبا اهمیت دارد. رنگ باعث جذب نظر بینندگان و در نتیجه تبلیغات مؤثرتر برای برند محصولات می‌شود. انتخاب رنگ باید با توجه به سن، جنس و شاخص‌های فرهنگی مصرف‎کنندگان صورت بگیرد. برای مثال اگر شرکت شما مربوط به محصولات آرایشی می‌باشد، بهتر از رنگ آبی استفاده کنید. آبی نماد آرامش است. همچنین اگر محصولات شما مرتبط با کودکان می‌باشد، رنگ‌های شاد مثل صورتی، جذابیت بیشتری را به لوگو می‌بخشد. 

- استفاده از تصاویر متناسب با فعالیت و یا نام شرکت

تصاویری که برای طراحی روی لوگو استفاده می‌شوند، باید متناسب با فعالیت و یا نام شرکت باشد. استفاده اشکال هندسی در طراحی لوگو به معنای القای مفاهیم خاصی برای مصرف کنندگان می‌باشد. برای مثال دایره بیانگر برقراری ارتباط، تکامل، امنیت می‌باشد و لوگوهای مثلثی دربرگیرنده مفاهیمی چون قدرت، نظم و تعادل می‌باشند.

چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک‌اسکرین، چاپ اسکرین یا سری‌گرافی، اسلوبی که بر روش تکثیر با استِنسیل مبتنی است. در این اسلوب از پارچه توری ظریف (اغلب ابریشم)، چون سطح تکیه‌گاهی برای ورقه استنسیل استفاده می‌شود. ورقه استنسیل را روی پارچه - که بر روی کلافی (چهارچوب) محکم شده - می‌چسبانند. مرکب غلیظ را با ابزاری تیغه مانند (اسکویی‌جی) بر سطح استنسیل می‌گسترانند، که از بخش‌های نفوذپذیر توری به سطح دیگری در زیر کلاف می‌رسد. بدین ترتیب، نقش مورد نظر را می‌توان با رنگ‌های مختلف بر روی سطوح مستوی یا غیر مستوی چاپ کرد. تصویر چاپ شده با این اسلوب اغلب دارای لبه‌های تیز است، گویی کاغذی رنگی را بریده و چسبانده‌ایم. از این خاصیت توسط هنرمندان برای خلق آثار بدیع بکار رفته است. سیلک‌اسکرین و سری‌گراف به اثری اطلاق می‌شود که با این اسلوب تکثیر شده است.

این اسلوب توسط سَمیوئل سیمُن ابداع شد (1907) و نخست موارد استفاده تجاری و تبلیغاتی داشت. امروزه هم بصورت صنعتی و هم بصورت تکثیر هنری بکار می‌رود. در چاپ سیلک‌اسکرین صنعتی این تکنیک بیشتر برای چاپ روی پارچه و البسه، اجسام و بسته‌های پلاستیکی (پلی پروپیلن و پلی اتیلین)، CD و DVD، کاغذ و مقوا، سرامیک، شیشه، چوب، فلز و نظایر آن بکار می‌رود. در چاپ سیلک اسکرین هنری این روش بیشتر برای نوع بیان بصری خاص ناشی از اسلوب آن از سوی هنرمندان جهت تکثیر محدود و شماره‌دار یک اثر هنری بکار گرفته شده و در نهایت همهٔ نسخه‌ها به امضاء هنرمند می‌رسد.

Stencil:با الگو و نقشه رو انداختن،schablon(شابلون) این واژه در ارتباط نزدیک با واژه Mimeograph به معنی تکثیر کردن و ماشین تکثیر است. و اما Silk Screening که نامی قدیمتر است برای Serigraphy که امروزه متداول می‌باشد.آن نام قدیم تر برای زمانی است که واقعا از ابریشم استفاده می‌کردند.حالا از موادی چون Polyester یا Nylon بهره می‌برند.هر چند Seri که ریشه لاتین دارد یعنی ابریشم. این روش به کار گیری ابریشم 25 سده پیش ازمیلاد در یونان و مصر نیز سابقه داشته است و Samuel Simon در آغاز سده بیستم در منچستر در چاپ آنگونه که نوشته شده است، از آن بهره بردو حتی پس از وی در سنفرانسیسکو John Pilsworth این روش را گسترش داد و به گونه تمام رنگی درآوردو آن screen printing خوانده شد. خمیر مایه اصلی تکنیک Silk Screening که از تکنیک‌های Graphic Design است از تکنیک عکاسی گرفته شده است. عکاسی و گرافیک با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. بسته بندی

اندی وارهول/ Andy Warhol از جمله هنرمندان شاخصی است که از این روش برای خلق آثارش به وفور استفاده کرده است. "مشهورترین و جنجالی‌ترین هنرمند پاپ در امریکا اندی وارهول (1928-87) است که تجربیات هنری اش بسیار فراتر از مرزهای رایج و متعارف هنر نقاشی می رود. طرز تلقی اندی وارهول نسبت به مفهوم شخصیت بسیار مبهم به نظر می رسد. او از سویی هنرپیشه‌های فیلم خود را فوق ستاره می نامید و از سویی دیگر معتقد بود که وی تنها یک ماشین بوده و آنچه را که ساخته نه یک تابلوی نقاشی، بلکه صرفا یک محصول صنعتی است."1 "او با توجه به ابژه‌گشته‌گی ِجدید که براساس ِارزش ِبازار اقامه می‌شود و جامعهٔ مبتذل ِسوداگر سرمایه‌داری را به تهدیدی خطیر برای هنر مبدل می‌سازد، درعوض ِدفاع از وضع ِسنتی ِاثر هنری، ابژه‌گشته‌گی ِمطلق را به پیش می‌کشد. از آن جا که ارزش زیبایی‌شناختی به جای آن طفره‌رفتن از بیگانگی، بیگانگی از کالا را به خطر می‌اندازد، هنر باید در چنین بیگانگی‌ای پیش رود و جنگ با کالا و کالایی‌شدن را با بهره‌گیری از همان سازوبرگی که خود کالا به آن واگذار می‌کند سامان دهد. هنر باید مسیر ِگریزناپذیر ِبی‌تفاوتی و بی‌اثری و هم‌ترازی ِکالایی را پی گیرد واز این طریق اثر ِهنری را چونان کالایی مطلق برسازد. در مواجهه با چالش ِمدرن ِکالایی‌شدن، هنر نباید رستگاری ِخود را در آشیانهٔ نفی ِانتقادی بجوید (چراکه آن وقت هنر به هنر-برای-هنر تبدیل می‌شود، به آینهٔ مضحک و بی‌توش‌وتوان ِسرمایه‌داری که بی‌درنگ کیفیت ِچاره‌ناپذیر ِکالا را به خود می‌پذیرد)، هنر باید در انتزاع فرمال و بت‌واره، در فانتزی ِارزش ِمبادله غرق شود تا کالاگشته‌گی‌اش را در مرزهایی ورای کالاها و ارزش مصرفی محقق سازد و با رادیکال‌کردن ِارزش مبادله‌ای از آن بگریزد. چاپ کاتالوگ

اولین بانک

داستان اولین‌ها

یکصد و بیست و پنج سال قبل حاج محمدحسن امین دارالضرب، صراف بنام ایران، نامه‌ای مشروح برای ناصر الدین شاه فرستاد و او را از نقش ارزنده بانک ایرانی در اعتلای اقتصاد ملی آگاه ساخت. وی پیشنهاد کرد که این بانک با سرمایه مشترک دولت و ملت ایران تاسیس شود، اما متاسفانه شاه اهمیتی به طرح نداد و نتیجه‌ای گرفته نشد.

اولین بانک خارجی در ایران

هشت سال بعد در سال ۱۲۶۶ شمسی، «بانک جدید شرق»بدون اخذ مجوز از دولت درعمارت شرق میدان توپخانه شعبه مرکزی خود را دایر کرد و بلافاصله شعب دیگری در شهرهای تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز، رشت و بوشهر تاسیس نمود و به فعالیت‌های بانکی- اقتصادی پرداخت. مرکز این بانک در لندن بود و برای نخستین بار در ایران حسابجاری را که بهره به آن تعلق می‌گرفت ارائه نمود. این بانک بیشتر از سه سال فعالیت نکردو با تاسیس بانک شاهنشاهی کلیه اموال و امتیازات خود را یکجا به این بانک واگذار کرد.