طراحی داخلی و دکوراسیون

شباهت و تفاوتها:

سه عبارت معماری داخلی ، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی معمولا به غلط به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه هر سه بخش های مشترکی با هم دارند و هدف همه ی آنها بهبود کیفیت زندگی از طریق بهبود فضاست ، اما مترادف هم نیستند.

تخصص معماری داخلی در مقیاس انسانی و در ارتباط با فضاهای عمومی و شخصی است. مباحث تخصصی مرتبط با معماری داخلی مباحثی چون روانشناسی رفتار ، ساختارها و خدمات پشتیبانی ، مواد و مصالح ساختمانی ، رسانه های ارتباطی ، ارگونومی و .. است.

در طرف مقابل دکوراتورها کسانی هستند که تنها با سطح ظاهری فضا سرو کار دارند. اغلب آنها دوره های تخصصی را گذرانیده و آموزش دیده اند.

بسیار واضح است که علیرغم اشتراکات بسیار ، این سه رشته مترادف هم نیستند و در حوزه ای کاری متفاوتی فعالیت فعالیت می کنند.

جامعه طراحان داخلی آمریکا ، طراح داخلی را چنین تعریف می کند: متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی با عملکرد و کارایی بالا که تخصص خود را از طریق آموزش های رسمی کسب کرده است.

مهمترین بخش حرفه ی یک طراح داخلی ، داشتن هنر و علم درک رفتار مردم به منظور ایجاد فضاهای کاربردی خلاقانه درون ساختارهایی ست که معماران داخلی طراحی کرده اند.

7 اصل در طراحی داخلی:

1.  نور( عنصری که توان دیدن را به فرد می دهد) 2. فرم( توده ی فیزیکی یک شی است که سه بعدی بوده و وزن دارد) 3. فضا ( همان محدوده ی در دسترس کاربر است)4. بافت ( مشخصه ای از یک شی ، که با لمس کردن یا دیدن به چشم می آید)5. شکل ( خط بیرونی یک شی را تکیل می دهد) 6. رنگ ( همان خاصیت بصری فرم است) 7. حجم ( عنصر مهم طراحی داخلی است که بصورت اجسام توپر  تو خالی نمایان گشته است).

سبک شناسی :

آسیا منطقه ای است بزرگ با سبکهای مختلفی چون : ایرانی ، هندی ، چینی ، عربی و ژاپنی.

در فرهنگ شرق دور یک اصل مهم حکفرماست و آن اصل رابطه با طبیعت است.

فرهنگ شرق دور با رمز و راز و غرق دن در نیروهای طبیعت عجین شده است. استفاده از رنگهای گرم از مشخصات سبکهای آسیایی است.

جهان بینی شرق دور بر اساس تعادل و تعامل میان یین و یانگ است. بر اساس این نظریه ، جهان متکی بر اصول مثبت و منفی ای است که در همه چز نفوذ کرده است.

از ویژگیهای سبک ژاپنی می توان به : سبکی فراخ – سادگی – روشنی و … اشاره نمود.

یکی از اصول این نوع طراحی کم کردن جزئیات و توجه به سادگی است.

باغ آرایی ژاپنی یکی از معروفترین شیوه های طراحی فضا ی سبز است. این شیوه بر پایه استفاده از آب ، سنگ ، سنگریزه و .. استوار است.

سنگ در این فرهنگ مقدس است. ژاپنی ها در مکتب شینتو معتقدند سنگ روح طبیعت را در خود جای داده است.

چینی ها در طراحی داخل تابع سه اصل زیر اند:

سادگی ، انرژی و طبیعت.

کاربرد چوب بعنوان یک متریال طبیعی زیاد در این سبک به چشم می خورد.

فنگ شویی سبکی است از زیبایی شناسی چینی! این سبک جزیی از فرهنگ خاور دور است.

فنگ شویی در صدد اعتدال بخشیدن میان انرژی هاست. مهمترین اصل فنگ شویی پرهیز از انباشتگی و بی نظمی است.

مبانی هنرهای تجسمی:

هنرهای تجسمی به آن دسته از هنرهایی گفته میشود که قابلیت شکل پذیری و تجسم دارند و مستقیما با خس بینایی قابل درک اند.

مبانی هنرهای تجسمی را می توان به قاعد درک زبان بصری و ایجاد اثر در هنرهای تجسمی تعبیر نمود.

همه ی عناصر هنر تجسمی از عناصر بصری معینی شکل گرفته اند.

کیفیات بصری عبارتند از روابطی که در روند سازمان دادن و نظم بخشیدن به عناصر بصری مطرح می شوند. نوع استفاده از عناصر بصری در اثر تجسمی کیفیت حسی خاص و عمومی ایجاد می کند.

تضاد و کنتراست می تواند باعث توجه و تاکید بر موضوع خاصی در یک تابلو نقاشیباشد و القا کننده ی حس آرامش و سکون و یا … شوند.

روند سامان بخشیدن به یک اثر هنری ترکیب یا کمپوزیسیون نامیده می شود.در ترکیب بندی است که وحدت اثر بعنوان کلی که دارای انسجام درونی است ، تحقق می یابد.

در یک ترکیب موفق اجزا از کل قابل تفکیک نیستند.

کادر یا قاب تصویر محدوده ی فضا یا سطحی است که اثر تجسمی و تصویری در آن ساخته می شود.بطور کلی منظور از کادر ، همان محدوده ای از سطح است که هنرمند برای ارائه و اجرای اثر خود بر می گزیند.

فضای درونی یک کادر زمانی معنا پیدا می کند که یک عنصر بصری در درون کادر انرژی بصری آنرا فعال نماید.

کیفیات بصری عبارتند از : 1. تناسب 2. تعادل 3. تقارن 4. وحدت 5. توازن 6. تاکید 7. کنتراست 8. حرکت 9. ریتم 10. هماهنگی

چیدمان :

اصول اولیه : 1. توجه به کاربری فضا و روانشناسی موقعیت 2. شناخت سبک متداول در چیدمان 3. روانشناسی رنگ 4. محل قرارگیری 5. شناخت کادر در طراحی داخلی 6. ارگونومی 7. شناخت تاثیر نور 8 . شناخت سبک 9. فضاهای کلاسیک.

سبک انگلیسی : ویلیام اند مری ( برای چیدمان فضاهای ویلایی رسمی با استفاده از رنگهای گرم بکار می رود) – کوئین آن ( در فضاهای کوچک و رسمی با رنگهای روشن و تزئینات کم ) – جورجین ( از مهمترین سبکهای دکوراسیون و سبکی کاملا رسمی و کلاسیک است) – برادران آدامز – هپل وایت ( سبکی رسمی با حسی خنثی – مردانه و زنانه بصورت تلفیقی-) – شرایتون ( سبکی خنثی با استفاده از یک سری کارهای لولا دار) – چیپن دیل.

سبک های فرانسوی : باروک ( بیشتر در کشورهای عربی و هندی بکار می رود ، پارچه کوبی روی دیوار در این دوره ابداع شد. کاخ ورسای نمونه ای است از این سبک) – روکوکو ( سبکی است شاد با رنگهای طلایی که در ایران بسیار استفاده می شود) – امپایر یا امپراطوری ( که بیشتر در فضاهای نظامی با تزئینات جدا تراشیده دیده می شود) – ویکتورین.

در سبک فرانسوی خطوط عمودی و افقی حذف می شود و خطوط منحنی بخود می گیرند.

خطوط دیوارها به آرک تبدیل می شود.

فضای مدرن : توجه کامل به ارگونومی – استفاده از متریال و ایده های جدید – ایجاد تصاد در فضاها – ایجاد تعادل کاملا نامتقارن – توجه به رنگ قبل از توجه به فرم – استفاده ی حداکثری از نور – مبلمان محدود – استفاده از رنگهای تند در کنار سفید ، سیاه و خاکستری – استفاده از رنگ قرمز برای ایجاد فضای تاکیدی – استفاده از فضاهای مینیمال – استفاده از فضا و وسایل بصورت چند کاربری.

توصیه های کاربردی در طراحی داخلی : 1. استفاده از هاله ای از رنگ صورتی در اتاق های کم نور و کم وسعت به همراه استفاده از پرده ها ، مبلمان و دیوارها با ترکیبی از رنگ سفید و کرم. می توانیم اتاقهای بی روح و بی رنگ را به وسیله ی نصب پرده های خوش رنگ و طرحدار با نوارهای طلایی و یراق های منگوله دار می توان به محیطی تازه تبدیل نمود.

منبع: میز ناهارخوری ، صندلی ناهارخوری ، میز و صندلی کودک ، سیسمونی کودک ،دکوری منزل ، مبل راحتی ،لوستر مدرن ، چراغ مطالعه 

روش شناسایی سیم و کابل مرغوب

۱-سطح بیرونی سیم و کابل باید صاف و فاقد هرگونه فرورفتگی و برجستگی باشد (موج دار بودن سطح سیم وکابل‌های غیرقابل انعطاف ایراد محسوب نمی‌شود).

۲-قطر زیاد عایق یا غلاف سیم وکابل دلیلی مبنی بر مرغوب بودن آن محصول نیست متأسفانه برخی از تولیدکنندگان با کاستن از وزن مس لازم در سیم و کابل (با کاستن تعداد رشته‌های مس و یا قطر رشته‌های مس) و افزودن به قطر عایق یا غلاف سبب می‌شوند وزن محصول مناسب به نظر برسد اما این محصول قابلیت استفاده برای مورد طراحی شده را نخواهد داشت و در صورت استفاده سبب بروز آتش سوزی و یا مشکلات دیگر می‌شود.

۳-هنگامی که سیم را از مقطع برش می‌زنیم (توسط سیم چین یا تیزبر) باید هادی (مس) در مرکز عایق قرار گرفته باشد که اصطلاحاً به آن سنتر بودن هادی گفته می‌شود.

۴-هنگامی که کابل را از مقطع برش می‌زنیم باید غلاف به گونه‌ای سیم‌ها را در برگرفته باشد که ضخامت غلاف در اطراف سیم‌ها مساوی باشدکه اصطلاحاً به آن سنتر بودن سیم‌ها گفته می‌شود.

۵-عایق سیم هنگام جدا سازی از هادی (مس) باید به آسانی و به صورت کشسان از روی مس جدا گردد.

۶-در مورد کابل‌ها باید دقت نمود که جدا سازی سیم‌ها از هم و از غلاف کاملا آسان انجام پذیرد.

۷-در رابطه با سیم و کابل‌های مسی (که مورد بحث این نوشته می‌باشد) هادی مس باید شرایط زیر را داشته باشد:

الف-از مس خالص نرم شده (آنیل شده) تهیه شده باشد.

ب-سطحی کاملا شفاف و براق داشته باشد.

ج-اکسید نشده باشد (رشته‌های مس سیاه نباشند).

د-قابل انعطاف باشد (با خم و راست شدن سیم، رشته‌های هادی نشکند).

ه-به اندازه کافی و طبق جداول استاندارد برای هر مقطع سیم، مس مصرف شده باشد (کم بودن میزان مس سبب می‌شود مقاومت هادی به نسبت استاندارد آن مقطع زیاد باشد و استفاده مازاد آن سبب هدر رفتن فلز گران‌بهای مس می‌شود و در نتیجه قیمت تمام شده سیم یا کابل افزایش می‌یابد).

منبع:کابل افشان،سیم افشان،سیم ارت،قیمت کابل برق،کابل برق،سیم و کابل،کابل برق سیمکو

درباره چوب

چوب، از نظر گیاه‌شناسی، بخش جامد و سخت زیر پوست ساقه درخت یا دیگر گیاهان چوبی است که به شکل بافت آوندی وجود دارد.

گرچه در باور عموم چوب تنها در درخت و بوته یافت می‌شود، از نظر علمی‌در همه گیاهان آوندی وجود دارد. در چوب مجراهای زیر قابل مشاهده است:

  1. بافت چوبی یا مجراهای چوبی، که شیره خام، آب و نمک‌های معدنی محلول را از ریشه به برگ‌ها و غنچه‌های هوایی می‌برد.
  2. آوند آبکشی یا مجراهای لیبر، که غذای آماده برای برگ‌ها (شیره تولیدی) به شکل محلول از طریق آنها برای تغذیه بقیه گیاه به گردش در می‌آید.

مجراهای چوبی به‌وسیله یاخته‌های مرده و دیواره‌های چوبی شده بوجود می‌آیند. در هر دو حال پروتوپلاسم سلولی پدیدار می‌گردد و دیوارها به‌وسیله ته‌نشین شدن ماده لیگنین (که سختی چوب از آن است) افزایش می‌یابند.

سطوح تار و آوندی در نخستین سال رشد خود را در فاصله‌ای معین در بافت میان آوندهای چوبی و آبکشی قرار می‌دهند، این لایه کامبیوم نامیده می‌شود. کامبیوم به دو بخش درونی (آوند چوبی) و بیرونی (آوند آبکشی) تقسیم می‌شود. همچنانکه سلولهای پیر با رشد پیوسته تنه فرو می‌ریزند، لایه‌های تازه آوند آبکشی کار خود را انجام می‌دهند.

چوب بی گمان یکی از بهترین و سودمندترین مواد خام طبیعت است و بی آن بشر هرگز به سطح پیشرفت و رفاه کنونی نمی‌رسید.

 
مقطع ساقهٔ یک گیاه کتان: # مغز ساقه(Pith) # چوب زودرس (Protoxylem) # بافت چوبی (Xylem) # بافت آبکش (Phloem) # بافت سخت (Sclerenchyma) # پوسته (Cortex) #روپوست (Epidermis)

چوب ابتدا، ماده‌ای حیاتی برای ساخت ابزارهای اولیه، خانه و قایق برای حرکت در رودها بود. سپس، برای ساخت اکثر اشیا و ابزارهای سودمندی که انسان قرنها برای پیشرفت زندگی خود به آنها متکی بود، به کار رفت. بخشی از فناوری چوب بر اثر تلاش صنعتگران باقی مانده، ولی بیشتر آن ناچار از بین رفته و با مواد و روشهای دیگر که نتیجه انقلاب صنعتی بشر است، جایگزین شده‌است.

چوب تنها منبع طبیعی تجدیدپذیر است. نفت و زغال و دیگر معادن سرانجام روزی تمام خواهد شد، ولی جنگلی که خوب نگهداری شود (حتی گاه بدون نگهداری) بطور نامحدود به تولید چوب ادامه خواهد داد. چوب جایگاه برجسته‌ای در اقتصاد جهانی دارد. تولید سالانه چوب در جهان ۲۵۰۰ میلیون متر مکعب است. خواص فیزیکی و شیمیایی و نیز مکانیکی چوب آن را فعلاً بی جانشین کرده‌است.

چوب، یک لایهٔ ضخیم است که در کنار سلول‌های زاینده که از تعدادی حلقه‌های باریک هم مرکز تشکیل شده‌اند، قرار دارد. در درخت در حال رشد، چوب عموماً از سلول‌های زنده تشکیل شده است. چوب محکم ترین و مقاوم ترین قسمت تنه برای کارهای ساختمانی است. در جهت برش‌هایافقی،شیره درخت از پوست درخت از میان نسوج شجاعی عبور می‌کند و به چوب می‌رسد.نقش نسوج شعاعی در مقاومت چوب بسیار مهم است. در واقع این نسوج مانند بست‌هایی هستند که الیاف چوب را به یکدیگر محکم کرده و از خم شدن و از هم گسیختگی رشته‌ها می‌کاهند. به مرور زمان در اطراف مغز چوب، بافتی از سلول‌های مرده تشکیل می‌گردد. که چوب پیر خوانده می‌شود. این قسمت معمولاً از چوب جوانی که آن را احاطه کرده محکم تر است و حاوی مقادیری رنگ و مواد قلیایی است. البته درختان مختلف از این نظر متفاوتند. در مقطه عرضی درختان مثل گردو، آلبالو ونارون چوب مرکزی یا چوب پیر دیده می‌شود. چوب معمولاً رنگ روشنی دارد اما چوب تیره تر است.

چوب یکی از مفیدترین موادی است که ما در اختیار داریم. چوب محکم است اما می‌توان به سادگی آن را برید و به شکل‌های مختلف درآورد. بخش عمدهٔ چوب از تنهٔ درخت‌ها بدست می‌آید.

چوب یکی از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین مصالح ساختمانی موجود در طبیعت است که بشر در طول تاریخ از آن بهره برده‌است. چوب تنها مصالح ساختمانی است که از منبع قابل تجدید بدست می‌آید و از مصالح خوبی برای مناطق زلزله خیز می‌باشد.

منبع: میز ناهارخوری ، صندلی ناهارخوری ، میز و صندلی کودک ، سیسمونی کودک ،دکوری منزل ، مبل راحتی ،لوستر مدرن ، چراغ مطالعه 

مقایسه MDF و Letron با چوب طبیعی

به دنبال ورود  MDF  و لترون به صنعت چوب ، تحولی شگرف در این صنعت به وجود آمد که توانست صنعت چوب را از ورطه سنتی و محدودیتهای فراوان رهایی بخشیده و وارد دنیای صنعتی و مدرن ، همراه با کیفیت بالاتر ، گرداند.در اینجا به بیان مختصری از خصوصیات لترون و  MDF  در مقایسه با چوب طبیعی می پردازیم:

1 ) مصنوعات چوبی ساخته شده می بایستی رنگ آمیزی شده و هزینه ها و دشواریهایی را جهت محافظت سطح آنها می بایستی متحمل شد.در فرایند رنگ آمیزی نیز مواد شیمیایی بر بافت طبیعی چوب اثرات مخربی داشته و بعد از مدتی نیز رنگ قسمتهای مربوط به مفاصل و اتصالات به صورت لایه لایه خرد شده و یا بلند می شود.نور مستقیم خورشید نیز تاثیرات نامطلوبی بر سطوح چوبی خواهد داشت.در صورتی که لترون و ام دی اف نیازی به رنگ آمیزی نداشته و داری سطوح لعابی یا لامینت هستند که در برابر سایش ، برخورد و نور آفتاب و ... مقاومتر هستند.

2 ) مصنوعات  MDF  و لترون به صورت اجزای قابل مونتاژ و قابل تفکیک ساخته می شوند و همین امر سهولت در جابجایی و محافظت آسانتر را در هنگام حمل ، پدید می آورد. در صورتی که در مصنوعات چوبی ، این امر با سادگی میسر نبوده و معایبی را به همراه دارد.

3 ) پروفیلهای MDF و لترون در سطوح مختلفی از مقاطع ساخته شده و می تواند در هر مرحله از ساخت ، متناسب با نوع محصول مانند میز ناهارخوری ، صندلی ناهارخوری ، میز و صندلی کودک ، سیسمونی کودک ،دکوری منزل ، مبل راحتی ،لوستر مدرن ، چراغ مطالعه   تغییر کند. حال آنکه در فرآیند تغییر مقاطع چوب طبیعی و برشهای مقطعی ، سختیها و موانع بیشتری وجود دارد و مستلزم زمان و هزینه بیشتری است .

تفاوت کابل افشان و تک رشته(مفتولی) در مخابرات

تفاوت کابل افشان و تک رشته(مفتولی) در مخابرات

در ابتدا باید بگویم که ما در مخابرات چند نوع کابل داریم که یک نوع از آنها رشته ای و نوع دیگر مفتولی است . در کابل های چند زوجی که برای فواصل طولانی استفاده می شوند از کابل مثلا 100 زوجی یا به رنگ طوسی(داخل ساختمانJ\Y) و رنگ مشکی(بیرون ساختمان) استفاده می شود و باید بدانید که 100 زوج آن مفتولی است. که چند دلیل دارد.

1- مقاومت آن بسیار کمتر از سیم افشان است به همین خاطر در فواصل طولانی از آن استفاده می شود.

2- قیمت نهایی محصول برای متراژ های بالا  مقرون به صرفه تر است .

3- ظاهرا ایراد و قطعی کمتری در کار پیدا می کند و قبلا از سیم افشان استفاده می شده است.

4- استفاده و نصب آن بر روی تابلو ها  راحت تر است و چون 1 رشته است احتمال اتصالی مدار پایین می آید.

مزایای سیم افشان:

1- معمولا در داخل منزل و یا فواصل کوتاه از این نوع سیم استفاده می شود.

2-کابل افشان قابل خمش و شکل گیری دلخواه است و نمی شکند و نسبت به سیم مفتولی مقاوم تر است.