اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ

یک دستگاه اندازه گیری است که از آن برای مشاهده شکل امواج، اندازه گیری ولتاژ، زمان تناوب، اختلاف فاز و مشاهده مشخصه ولت-آمپر عناصر نیمه هادی مانند دیود و ترانزیستور استفاده می شود.اسیلوسکوپ یک ولت متر دقیق است ولی توانایی اندازه گیری جریان را به طور مستقیم ندارد و برای اندازه گیری جریان باید از روشهای غیر مستقیم مانند قانون اهم استفاده کرد . یکی از مزایای اسیلوسکوپ این است که بر خلاف مولتی مترهای معمولی ، در فرکانس های بالا نیز به خوبی کار می کند . اندازه گیری و مشاهده شروع و به فرکانس مشخصی ختم ( DC ) شکل موجها اسیلوسکوپ از ولتاژ با فرکانس صفرمی گردد که معمولاً اسیلوسکوپ را با این فرکانس مشخص می کنند .
اسیلوسکوپ ها ممکن است یک کاناله و یا چند کاناله باشند . اسیلوسکوپ های یک کاناله در هرلحظه فقط می توانند یک سیگنال را روی صفحه نمایش خود نمایش دهند . اما اسیلوسکوپ های چندکاناله ، همزمان می توانند چند سیگنال را روی صفحه نمایش خود ، نمایش دهند . یک اسیلوسکوپ دو کاناله همزمان قادر به نمایش دادن دو سیگنال روی صفحه نمایش خود می باشد .
نام دیگر آن، نوسان نما است. از آن جایی که مقدار ولتاژ را نشان می دهد، این مقدار به صورت دو بعدی نمایش داده می شود. در نمودار دو بعدی ولتاژ، محور افقی زمان و محور عمودی ولتاژ است.
این وسیله بیشتر توسط دانشجویان برق الکترونیک و مخابرات مورد استفاده قرار می گیرد. نوسان نما این توانایی را دارد که دو یا چند شکل موج ولتاژ در واحد زمان را به طور همزمان روی صفحه اش نشان دهد.

نحوه عملکرد

سیگنال های ورودی را در برابر زمان و یا در برابر سیگنال دیگر نمایش می دهند. در واقع این دستگاه ها رسام های بسیار سریعی هستند. قلم این رسام یک لکه نورانی است که در اثر برخورد یک باریکه الکترون به پرده ای فلوئورسان به وجود می آید. این دستگاه بر اساس ولتاژ کار می کند.

اجزا

اجزای آن شامل یک لامپ پرتو کاتدی که قلب دستگاه است و تعدای مدار برای کار کردن لامپ پرتو کاتدی تشکیل شده است.

نوسان نماها ممکن است یک کانال و یا چند کانال داشته باشند. دستگاه های دارای یک کانال فقط می توانند یک سیگنال را روی صفحه خود نمایش دهند اما آن هایی که دارای چند کانال هستند ، همزمان می توانند چند سیگنال را روی صفحه، نمایش دهند. برای انتقال سیگنال های الکتریکی به نوسان نما از پراب این دستگاه استفاده می شود.

صفحه نمایش اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ ها دارای یک صفحه نمایش هستند که این صفحه نمایش در راستای افقی به ١٠ قسمت و در راستای عمودی به ٨ قسمت تقسیم می شود که برای دقت بیشتر در اندازه گیری ، در راستاهای افقی و عمودی ، خطوط وسط دارای تقسیمات ریزتری نیز می باشند به طوری که هر خانه به ۵ قسمت تقسیم شده و هر قسمت معادل ٠.٢ خانه است .

انواع مدل های آنالوگ و دیجیتال :

این دستگاه عموماً برای نمایش دقیق موج استفاده می‌شود. علاوه بر دامنه، معمولاً قادر به اندازه‌ گیری و نمایش دیگر پارامترها مانند عرض پالس، دوره تناوب و زمان بین دو حادثه (مانند وقوع دو پیک) هستند.

پارس الکترونیک ارائه دهنده انواع اسیلوسکوپ در ایران میباشد.

ادامه مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.