Html5 چیست و چه فرقی با html دارد؟

HTML چیست ؟


واژه HTML کوتاه شده عبارت Hyper Text Markup Language است و به معنای زبان نشانه گذاری فوق متن می‌باشد. Html زبان استاندارد طراحی سایت است که برای ساختن و ارائه محتوا به شبکه جهانی وب کاربرد دارد. کلیه کدهای صفحات در نهایت به کدهای HTML تبدیل شده و توسط مرورگر نمایش داده می‌شوند به طوری که مرورگر‌ها نمی‌توانند هیچکدام از کدها از جمله کدهای asp و pup را شناسایی نمایند و  تنها کد قابل فهم برای آنها، HTML می‌باشد.

درHTML بخش‌های مختلف توسط اجزایی به نام تگ از هم جدا شده، که هر کدام دارای کاربرد و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. این تگ‌ها به مرورگر اعلام می‌کنند که هر بخش از صفحه، چه نوع عنصری است و باید به چه صورت نمایش داده شود.

ده نکته کلیدی برای بهبود فرآیند بهینهHtml5  چیست و چه فرقی با  html  دارد؟


ویژگی‌های HTML چیست؟

در یک صفحه HTML می‌توان انواع عناصر از قبیل متن، تیتر، عکس، جدول  و ... را قرار داد، که برای هر عنصر باید از تگ‌های خاص آن استفاده نمود.
صفحات HTML متشکل از کد‌هایی متنی‌ می‌باشد، بدین معنا که برای تصویر، جدول و ... کدهای اچ تی ام ال مربوط به هر یک را باید نوشت و موتورهای جستجو به هنگام برخورد با این کد‌ و تگ‎ها، المنت‌های مرتبط با آن را نمایش می‌دهند.
HTML  در بر گیرنده مفاهیم خاصی هستند که تأثیر مشخصی بر محتوا می‌گذارند، برای مثال برچسب‌هایی برای تغییر شکل ظاهری متن، نظیر درشت و ضخیم کردن یک کلمه یا برقراری پیوند به صفحات دیگر در HTMLتعریف شده‌اند.
 

Html 5 چیست؟

Html5 یا زبان نشانه‌گذاری به عنوان پنجمین ورژن زبان نوشتاری در طراحی وب سایت به شمار می‌رود که در سال 1997 طراحی شده است و همچنان نیز در دست توسعه‌ است. اهداف اصلی Html5 پشتیبانی از  جدیدترین فناوری‌های چند رسانه‌ای است بطوری که خواندن آن را تسهیل نماید و به طور مداوم نیز توسط رایانه‌ها، مرورگرهای وب، تجزیه کننده‌ها و ... قابل فهم باشد. Html5 در تلاش است تا بتواند HTML4، XHTML۱ و ۲HTML را نیز پشتیبانی نماید.

در واقع Html5 پاسخی به استفاده مشترک XHTML بر روی شبکه جهانی وب است که ترکیبی از ویژگی‌های معرفی شده توسط موتورهای جستجو می‌باشد. هم چنین پاسخی به بسیاری از خطاهای نحوی در مستندات وب موجود است که یک زبان نشان گذاری یکتا را تعریف می‌نماید. HTML5 به دلیل وجود برخی ویژگی‌های منحصر به فرد آن، از سایر نسخه‌های قبلی برتری دارد.

ده نکته کلیدی برای بهبود فرآیند بهینهHtml5  چیست و چه فرقی با  html  دارد؟


علت برتری  Html5 بر HTML چیست؟

Html5 شامل جزئیات مدل‌های پردازش است تا پیاده سازی سازگارتری داشته باشد.
Html5 نشانه گذاری برای اسناد در دسترس را گسترش، بهبود و توجیه می‌کند.
Html5 نشانه گذاری و رابط برنامه نویسی کاربردی را برای برنامه‌های پیچیده تحت وب معرفی می‌نماید.
 Html5 کاندیدای بالقوه‎ای برای برنامه‌های کاربردی تلفن همراه کراس پلت فرم محسوب می‌شود.
Html5 با در نظر گرفتن توانایی اجرا بر روی دستگاه‌های کم قدرت مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها طراحی و ساخته شده است به همین دلیل قابلیت پشتیبانی از دستگاه‌های تلفن همراه را دارد.
پشتیبانی مرورگرهای اصلی از جمله Chrome ، Safari ، Firefox ، Opera ،  IE از Html5 وجود دارد.
 HTML5 با استفاده از 3CSS کار می‌کند و استفاده از W3C ویژگی‌های بیشتر و چشمگیری به آن افزوده است.
Html5 به دلیل انعطاف پذیری بالا، برای برنامه نویسی‌های ساده و منطقی مناسب است.
 5HTML قابلیت کدگذاری ویدئو، صدا و تصاویر را دارد.
Html5 درحال تبدیل شدن به یک استاندارد جدید می‌باشد.
 در طراحی سایت به وسیله استانداردهای Html5، کاربران به آسانی و سرعت بیشتر به اطلاعات دسترسی پیدا میکنند، زیرا Html5 موجب client-storage database و در نتیجه امنیت اطلاعات می‌شود.
local storage یکی از از ویژگی‌های برجسته Html5 به شمار می‌رود.
Html5 با اضافه کردن شرایط جدید برای فرم‌ها، امکان شناسایی و اعتبارسنجی فرم را به صورت لوکال و سمت کلاینت فراهم‌ می‌کند.
استفاده از Html5 برای طراحی سایت موجب افزایش تعامل میان کاربران می‌شود. در گذشته نیاز به نرم افزارهای فلش و یا نوشتن کدهای جاوا این امر را امکان‎پذیر می‌کرد اما هم اکنون با استفاده از تگ‌هایی چون «canvas» امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
با توجه به اینکه در Html5 برای طراحی گرافیکی از cuss استفاده‌ می‌شود، اجازه استفاده از تگ‌های تنظیم کننده را نمی دهد و به همین دلیل نوع فونت در کدهای html به صورت مستقیم قابل استفاده هستند.
ساختار کد نویسی و طراحی صفحات وب در Html5 تمایل به مفهومی شدن دارد بطوری که استفاده از این تگ‌ها برای شناسایی بخش‌های مقاله ای در وب سایت مناسب است و موتورهای جستجو می‌توانند وب سایت‌هایی که با کد 5html طراحی‌ می‌شوند را بهتر شناسایی کنند که در مجموع به بالا رفتن رتبه وب سایت منتهی شود.
Html5 برای ایجاد منوها، به دلیل دارا بودن تگ‌های جدید ، کارایی بهتری دارد. همچنین برای تنظیم و نظم دهی بین متن و عکس‌ها در وب سایت می‌توان از تگ جدیدی به نام <figure> استفاده نمود که در Html5 موجود است.
Html5 موجب از بین بردن مشکلات ناشی از پخش کننده یا پلیر صوت و تصویر‌ می‌شود زیرا دو تگ جدید در ساختار خود ایجاد کرده که به مرورگر اعلام می‌کند که فایل‌های صوتی یا تصویری در وب سایت وجود دارد و مرورگر یک پلیر یا پخش کننده ساده اما کاربردی را در کنار فایل‌های صوتی و تصویری نمایش می‌دهد. به عبارت دیگر وجود 5html  در طراحی سایت موجب بی نیاز شدن کاربران از نصب پلیرهای flash‌ می‌شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.